World number 1
Michael Schumacher startet i pole position, og mot slutten av Ungarn Grand Prix kunne Ferrari stolt slenge ut et skilt der det sto ”World number 1”. Tyskeren kjørte inn til 1. plass, med andrefører Rubens Barrichello hakk i hel. De sikret dermed teamet sitt den 14. VM-tittelen for konstruktører. Schumacher satte også en rekord ved å vinne det tolvte løpet sitt på én sesong, og banerekorden på Hungaroring slo han allerede etter et par runder. Barrichello sto igjen på startgriden i oppvarmingsrunden, men fikk en god start og lå trofast etter Schumi gjennom hele løpet. Fjorårets vinner på denne banen, Renault’s Fernando Alonso, kvalifiserte til en 5. plass lørdag. Med en nydelig start klatret han likevel opp på 3. plass i løpet. Han holdt seg på pallplasseringen, fulgt av Montoya, Button og Sato. Coulthard prøvde uten hell å kjøre opp til en poengplass, og lista endte med Pizzonia på 7. og Fisichella på 8. F. Massa fikk et uheldig sammenstøt i starten, men fortsatte. De fleste førerne brukte 3-stoppsstrategi. Alonso, Massa og Fisichella tok de første depotstoppene allerede på 10. runde. Räikkönen fikk problemer etter sitt stopp, og ikke veldig uvanlig var det at han nå var ute av løpet. På trettende runde tok Ferrari-gutta igjen en Minardi-bil med 1 runde, og forventningene steg for tilhengerne. Massa sin uflaks økte derimot da frontvingen ble byttet ut, og han var nødt til å kaste inn håndkleet kort etter. Ikke lenge etter fikk Webber fra Jaguar-teamet en snurr, men han fortsatte. Zonta måtte derimot bryte et par runder senere, og Pantano sine bremser røyk etter hans siste depotstopp. Den eneste justeringen som ble gjort av de 8 poengplasseringene i dagens løp, var da Trulli fikk tekniske problemer og røyk ut etter 44 runder. Fisichella fikk da 8. plassen levert på døra. Denne banen er blitt omtalt som en liten "gokart-bane"; langsom, og med mange krappe svinger og dumper. Flere av førerne slet med understyring. Hjemmefører Baumgartner kjørte inn på sisteplass hele 5 runder bak lederen. Mot slutten av løpet hadde Schumi og Barri tatt igjen 6. plass med en runde, og lå med god margin foran Alonso på 3. De kunne derfor ta en rolig siste runde omringet av jublende tilhengere på tribunen. Vi har i dag vært vitner til Ferrari’s team- og banerekord, og jeg tror heller ingen vil bli sjokkert om en viss tysker vinner fører-VM i år. Resultater:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |