[]
[] [firmabil.no] []

GM-topp til Magna?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Selv om det ikke er offisielt ennå er det ganske klart at det blir slik når noen av de ledende Detroit-baserte avisene og byråene rapporterer at Mark Hogan skal gå fra US-GM til kanadiske Magna. Det betyr mer for europeisk bilindustri enn du aner, og baner vei for en annen spennende utnevnelse.

Mark Hogan har alltid vært en fargeklatt i GM-systemet. Etter at Bob Lutz kom tilbake, har topp-lederne i USA-giganten skiftet uttrykk, de kler seg ledigere, smiler og kommer med overskriftvennlige, kjappe uttalelser. Den eneste som ikke forandret seg var Mark Hogan, selv om han har hatt mange tråkjobber opp gjennom årene. Han ledet GMs Internett-satsing, for eksempel, og i de siste årene har han jobbet i skyggen av Bob Lutz. Men svært mange regnet med at det var han som ville overta som produktsjef når Bob Lutz, i dag 73 år gammel, bestemmer seg for å trekke seg.

Nå vet man imidlertid også at en annen menneskelig dynamo, Wolfgang Bernhard, nestkommanderende hos Chrysler etter at han forlot jobben som sjef for AMG, er ledig på markedet. Selv om Auto Motor Sport allerede nærmest har utnevnt ham som kommende sjef for VW/Skoda/Bentley avdelingen i Wolfsburg, er det nok meget mer sannsynlig at han vil fortsette i USA.

Bob Lutz har en svakhet for slike mennesker, men det har ikke vært noen åpenbar plass for ham i GM-systemet etter at han måtte forlate Chrysler. Med Hogan over til Magna, slik det nå antydes (offisiell melding til uken sier kildene), vil det plutselig bli en kjempeåpning for Bernhard.

For Hogan er ikke dette nødvendigvis en degradering. Magna er i dag en av verdens sterkeste voksende underleverandører. 77.000 ansatte over store deler av verden, og en omsetning på over 15 milliarder dollar i fjor. GM er for øvrig største kunden, med nesten 25 prosent av Magnas oppdrag.

Magna eier også fabrikker i Europa, de gamle Steyr Puch fabrikkene la grunnlaget for deres europeiske sammensettingsarbeid som etterhånden er blitt stor. Voyager, Grand Cherokee, X3 er bare noen av bilene som kommer derfra. Snart er Saab der, Fiat er en god kunde (dagens sjef for Fiat Auto kom fra Magna i Østerrike) akkurat som Toyota.

Dersom dette skjer vil Hogan være den andre høyt plasserte GM-sjefen som hopper over til underleverandør-industrien i år. Mike Burn forlot den utsatte stillingen som sjef for GM Europa i Zürich for å overta ledelsen av Dana Corp.

At lederstillingen hos Magna i det hele tatt er blitt ledig skyldes at den forrige sjefen, Belinda Stomach – datter av grunnleggeren – overtar ledelsen av det Konservative partiet i Canada, og tar sikte på en politisks karriere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: