[]
[] [firmabil.no] []

Snacks fra Maranello


Terje Ringen - BilNorge



I forhold til produksjonsvolum er det få biler som høster like mye oppmerksomhet som en ny Ferrari. Vi vet dere der ute er utålmodige, men i dag kan vi endelige slippe de første bildene av den kommende F430, arvtageren til 360 Modena.

F430, Ferraris nye 8-sylindrede modell tar skrittet videre med hensyn til bruk av aluminium, noe som startet med forgjengeren. I tillegg er den spekket med ny teknologi hentet direkte fra Scuderia Ferraris Formel 1-satsning.

To av de viktigste innovasjonene er en elektronisk styrt differensial (E-Diff) og et rattmontert innstillingshjul (kjent av F1-førerne som ”Manettino”) hvor føreren selv kan påvirke bilens dynamiske egenskaper.

Bak glass
Som navnet antyder sitter det en nyutviklet 4,3-liters 90-graders V8 midtmontert i bilen, meget lett og kompakt i utforming og god for 490 steilende hingster. Det betyr, for dere som liker matte, 114hk/liter og vekt/styrke forhold på 2,8kg per hestekraft. Som Mona Lisa i Louvres sitter kunstverket godt synlig bak glass.

Bremsene kan leveres med skiver i karbon/keramikk for optimalt grep under ekstreme forhold. Gearkassen som styres via hendler bak rattet sørger for at skiftene skjer på lynraske 150 millisekunder, noe som setter føreren i stand til å bikke hundre i løpet av fire blank og nå en potensiell toppfart på 315km/t. Et flatt gulv med avansert aerodynamisk utforming bakerst (diffusere) sørger for godt marktrykk i høye hastigheter.

Til slutt skal du få de tørre fakta om den nye hingsten: Ytre mål er 4,512x1,923x1,214 meter (LxBxH), akselavstanden 2,600 meter og vekten 1.450kg. Den får sin offisielle debut på Paris-utstillingen i slutten av september, og i løpet av messeperioden vil nok mange sette seg på liste for å få reservert sitt eksemplar.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: