Blir Daewoo amerikaner?
Vi har tidligere fortalt om GMs planer om å døpe Daewoo om til Chevrolet, i hvert fall i Europa. Når det tyske Handelsblatt siterer ”company sources” uten å gå i detalj riktignok, og forteller akkurat det samme, er vi nok mye nærmere en endelig avgjørelse. Sannsynligvis kommer hele den nye strategien til å bli presentert i løpet av Paris-utstillingen. Men det ligger åpenbart et ønske her om å gjøre Chevrolet til en global merkevare (russiske modeller skal åpenbart også få Chevrolet-logoen), og samtidig forenkle hele produktbildet til GM. Problemet er selvfølgelig at de som kjenner Chevrolet-navnet i Europa (og i dag er sannsynligvis Daewoo oftere top-of-mind hos bilkunder enn Chevrolet-navnet er) forbinder det med store amerikanere og en mislykket (i Europa) modellpolitikk. Og at det å bygge ned et kjent merkevarenavn ofte vekker negative følelser hos de kundene du allerede har jobbet med og fått en positiv forbindelse med. På den annen side har jo både Mitsubishi og Nissan vist at omdøp kan skje uten stor dramatikk. Både Colt og Datsun var veletablerte merkenavn da de endret oppskrift. Det er selvfølgelig et annet problem her. Dersom GM Europa-toppene, Fritz Henderson og Carl-Peter Forster, virkelig mener alvor med en satsing på Daewoo/Henderson vil Opels fagforeninger, som nå er i ferd med å forhandle frem nye avtaler, måtte tenke seg om nok en gang. Og er det noe Opel ikke trenger akkurat nå, er det flere forstyrrelser i produksjonen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |