[]
[] [firmabil.no] []

Rabatter ødelegger merkevaren


Jon Winding-Sørensen - BilNorge

Apropos siste ukes rabatt-sjokk på det norske bilmarkedet. En amerikansk undersøkelse viser hvordan de amerikanske merkene mister image etter lang tids rabatthysteri.

Universitetet i Michigan foretar hvert kvartal telefonintervjuer med 6.000 bileiere og publiserer resultatet i form av en Customer Satisfaction Index. Den siste, nettopp utgitt, viser at de tre amerikanske bilprodusentene, GM, Ford og Chrysler, nok klarer seg forholdsvis bra mot europeere og japanere/koreanere når det gjelder kvalitet og pålitelighet, men der de nå kommer til kort er når det gjelder ”verdi for pengene”.

Claes Fornell, en professor ved UofM sier at det er ikke tvil om at årsaken er den stadig mer intense rabattkrigen som de amerikanske bilfabrikkene har ført. De siste tellingene viser at amerikanske fabrikker i snitt tilbyr en kontantrabatt på noe over 4.000 dollars pr bil, mens japanerne ligger på ca 1.500 og europeerne på noe over 2.000.

”Det som skjer er at kunder oppfatter det som om de får mer verdi pr dollar når de kjøper japansk,” sier Fornell, som tilføyer at når man først har begynt å denne galeien er det svært vanskelig å komme ut av den igjen.

Til AP sier en Ford talsmann at han håper, håper - ikke tror, at den nye generasjonen biler, 500-serien og Mustang vil gjøre det mulig for Ford å innføre lavere incentiver.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: