Att og fram for Kia i Slovakia
Det er kanskje ikke verdens største sak, men den begynner utvilsomt å bli litt tragikomisk Vi har tidligere fortalt deg at et par tusen grunneiere ikke uten videre akter å la jordflekken de disponerer bli brukt til en ny Kia-fabrikk, på tross av hva den slovakiske regjeringen har lovet koreanerne. Nå skjer det mer. Midt i forrige uke sa den slovakiske finansministeren, Pavol Rusko, at han fortrakk å flytte den planlagte Kia-fabrikken til et annet område, der det ville bli enklere å skaffe de nødvendige arealene. Der Kia har planlagt sin første europeiske fabrikk møter både koreanere og regjeringen på store problemer. De siste grunneierne nekter simpelthen å selge til den prisen staten byr. Til nå har man fått kjøpt opp 80 prosent av det området som trengs for Kia-fabrikken og for Hyundai Mobis, som skal bygge rett ved siden av. Litt kjedelig for myndighetene, de har lovet Kia at området skulle være klart til bearbeiding ved utgangen av august. En avtale som er lekket ut (og som har skapt voldsomme reaksjoner) forteller også at Slovakia kan komme i et solid erstatningsansvar til koreanerne dersom deres del av kontakten ikke oppfylles. ”Vi vil gjøre alt for å holde koreanerne her i Slovakia”, fortalte Rusko på en pressekonferanse, der han antydet at den billigste og enkleste løsningen ville være å flytte anlegget fra Zilina-området, og finne et sted der grunneierne var færre og greiere å forhandle med. Han føyde til at en slik alternativ plan kunne ha alt på plass i løpet av tre måneder, mens alternative planer ville ta meget lenger tid å gjennomføre. Nye priser på jorden trodde han ikke var aktuell politikk, for han regnet med at uansett hva regjeringen ville kunne foreslå ville grunneierne møte det med avslag. Og en ekspropriering ville ta minst ni måneder å gjennomføre. En talsmann for den koreanske fabrikken sa at det hadde ingen hensikt å snakke om en ny lokalisering, Zilina var det området de hadde funnet egnet, så det var der de ville være. Et annet område vil muligens også – underlig nok – trenge godkjennelse fra Peugeot/Citroën. De skal nemlig bygge en fabrikk i Trnava, og har stipulert i sin avtale at alle konkurrerende virksomheter som akter å etablere seg i en 100 km radius fra dem, må godkjennes av franskmennene. Men så, etter en regjeringskonferanse senere i uken kom meldingen om at det allikevel vil bli ekspropriasjon. ”Regjeringen har fastlagt fremgangsmåten og er nå enig om at dette er den beste måten å berge investeringene for Slovakia på,” kunne Rusko fortelle. Han sto fast på at det kunne medføre ni måneders forsinkelse, men han tilføyde at det var også mulig å begynne arbeidet på de 80% av arealet som allerede var kjøpt. Dette har vært – og er fremdeles – en stor belastning for det nye EU-landet. Til og med kronekursen har vært påvirket av bekymringen om at koreanerne skal trekke sine investeringer ut. Kias planer henger nøye sammen med Slovakias strategi om å bli en storprodusent av biler. Allerede nå bygger VW 280.000 biler der hvert år. Peugeot/Citroën-fabrikken vil få en kapasitet på 300.000 biler/år etter at de åpner i 2006, og sent samme året er planen at Kia skal produsere 200.000 biler hvert år. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |