Gutta på skauen og riktig betaling
Jeg har i denne spalten tidligere skrevet rosende om gutta på skauen, landets beste lastebilsjåfører, tømmerbilsjåførene. Jeg slutter aldri å la meg imponere av de innsatsene disse gutta gjør, ofte på veier en annen hadde kviet seg for å kjøre personbilen inn på, i bakker og i terreng så langt fra folk at ikke engang mobiltelefonen virker. De gutta ringer ikke etter hjelp for småsaker! Ofte er tømmerbilkjørerne individualister som har sin bil som det viktigste, og som ikke er særlig flinke til å organisere seg (unnskyld kritikken). I denne utgaven av YrkesBil ser vi litt på et forhold i midt-Norge der en- og fåbilseiere ville organisere seg for å stå sterkere i forhandlingene med de store transportkjøperne. For i de forhandlingene rundt om i landet vil mange lastebileiere føle seg riktig små. Vi har tidligere fortalt om tømmertransportører som etter det de trodde var et forhandlingsmøte, endte opp med enten å skrive under på en kontrakt som ga enda mindre betalt enn den forrige, eller å stå uten kjøring i det hele tatt. Ikke for å fremstille store oppkjøpere som grådige, men det er klart at når en en-bilseier stiller til forhandlinger med f.eks Norske Skog, må han føle seg liten. Vi har tidligere flere ganger også påpekt at transport i dag er altfor billig. Transport sees på som et nødvendig onde, men sannheten er jo at den er et helt nødvendig ledd i det å få varene fra produsenter ut til forbrukere og å sørge for at et langstrakt land som Norge, med få innbyggere, kan beholde bosettingen i distriktene.
Vi har før kritisert norske kommuner som kjører norsk avfall i vogntog over 500 km til Norrköping i Sverige, fordi de der brenner avfallet billigere enn i Norge. I denne utgave av YrkesBil har vi en historie som viser at denne utviklingen fortsetter. Tidligere kjørte man avfallet til Ålesund, men har nå funnet det riktig å kjøre en lang reise med avfallet, for å brenne det i Sverige. Når de ansvarlige blir spurt om miljøaspektet, sier de at de i Sverige får ut mer varme av avfallet, og at dette derfor er riktig ut fra et miljøhensyn. (?) Unnskyld at vi protesterer. I en tid der det settes fokus på nødvendige og unødvendige transporter, kan det ikke forsvares å kjøre avfall fra industri og privathusholdninger, 850 km! Jeg påstår igjen, da er transport for billig.
En spennende høst. Vi reiser mye i YrkesBil, for å komme ut og finne interessante transportnyheter som vi så kan gi dere lesere, før nyhetene kommer til Norge. Å jobbe med dette er kjempeinteressant, dette er en meget interessant bransje vi er stolte å være en del av. Kjør forsiktig og vis hensyn til andre trafikanter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |