Spennende ny GTI
GTI er nærmest synonymt med Golf og Volkswagen. I Paris stiller de med den femte i rekken, basert på nye Golf. Turbo og FSI-teknikk sørger for rikelig med sprut. Nye Golf GTI kan leveres med 3 eller 5 dører og skiller seg fra sine mer sedate søsken gjennom sportslige detaljer, både eksternt og interiørt. Modellen er på mange måter tro mot sine røtter som strekker seg helt tilbake til 1976 da den første Golf GTI så dagens lys.
Spurtrask Null til 100 foretas i løpet av 7,2 sekunder med manuell gearing mens DSG-kassa kapper denne tiden med 3 tideler. Potensiell toppfart er i begge tilfeller 235 km/t og snittforbruket beskjedne 0,8 liter på mila.
Raffinert I tillegg har den sorte sideskjørt, en høyglanset B-stolpe, blått varmereflekterende glass i rutene og mørk bakgrunn i lyskassene. Både grillen og luftinntakene i frontspoileren er dekket med svart nettingmønster.
Sportslig Andre finesser på GTI er spesielle instrumenter, Climatronic, multifunksjonsdisplay, blendfritt innvendig speil, regnsensor, følg-meg-hjem lys og dekktrykkmonitor. Spesielle tåkelykter frisker opp fronten og sportsfjæring og –dempere reduserer bakkeklaringen med 15mm. Som de fleste andre Golf-modeller levers også GTI med ESP stabilitetsprogram, aktive hodestøtter (2 foran + 3 bak) og seks kollisjonsputer. PS: Den første Gof GTI med 110hk ble lansert i juni 1976 som en one-off i et begrenset opplag på 5000 eksemplarer, og kunne bare leveres i to alternative lakkfarger, sølv eller rød. Men populariteten oversteg langt VW’s forventninger og bilen ble selve grunnpilaren i den etter hvert så populære GTI-klassen. Fire generasjoner senere har de opprinnelige 5000 GTI’er blitt til mer enn 1,5 millioner eksemplarer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |