[]
[] [firmabil.no] []

Spennende ny GTI


Terje Ringen - BilNorge



GTI er nærmest synonymt med Golf og Volkswagen. I Paris stiller de med den femte i rekken, basert på nye Golf. Turbo og FSI-teknikk sørger for rikelig med sprut.

Nye Golf GTI kan leveres med 3 eller 5 dører og skiller seg fra sine mer sedate søsken gjennom sportslige detaljer, både eksternt og interiørt. Modellen er på mange måter tro mot sine røtter som strekker seg helt tilbake til 1976 da den første Golf GTI så dagens lys.

Spurtrask
Det er den nye 200-hesters TFSI-motoren, som vi tidligere har møtt i Audi A3 SportBack, som gjør den nye modellen til en verdig GTI-arvtaker. Med en kompresjon på 10,5:1 har nye GTI et maks dreiemoment på 280 Newtonmeter i området mellom 1800 og 5000 omdreininger. 6-trinns manuell gearkasse er standard, men mot pristillegg kan den leveres med VW’s eminente DSG-kasse som sørger for enda raskere skift.

Null til 100 foretas i løpet av 7,2 sekunder med manuell gearing mens DSG-kassa kapper denne tiden med 3 tideler. Potensiell toppfart er i begge tilfeller 235 km/t og snittforbruket beskjedne 0,8 liter på mila.

Raffinert
Nye Golf GTI har en rekke detaljer som signaliserer dens sportslige egenskaper. Sort grill med rød ramme, frontspoiler med store luftinntak, hekkspoiler med doble eksosrør, spesielle 17-tommers felger som delvis skjuler store bremseskiver med røde kalipere på hvert hjul.

I tillegg har den sorte sideskjørt, en høyglanset B-stolpe, blått varmereflekterende glass i rutene og mørk bakgrunn i lyskassene. Både grillen og luftinntakene i frontspoileren er dekket med svart nettingmønster.

Sportslig
Innendørs er bilen utstyrt med sportsseter med solid sidestøtte og høye, justerbare nakkestøtter med GTI-logoen innbrodert. Den har 3-ekers ratt med detaljer i aluminium som er dekket med perforert skinn for å gi maksimalt grep. Aluminium finner du også på gearkula og pedalene mens taket er kledd med svart stoff.

Andre finesser på GTI er spesielle instrumenter, Climatronic, multifunksjonsdisplay, blendfritt innvendig speil, regnsensor, følg-meg-hjem lys og dekktrykkmonitor. Spesielle tåkelykter frisker opp fronten og sportsfjæring og –dempere reduserer bakkeklaringen med 15mm.

Som de fleste andre Golf-modeller levers også GTI med ESP stabilitetsprogram, aktive hodestøtter (2 foran + 3 bak) og seks kollisjonsputer.

PS: Den første Gof GTI med 110hk ble lansert i juni 1976 som en one-off i et begrenset opplag på 5000 eksemplarer, og kunne bare leveres i to alternative lakkfarger, sølv eller rød. Men populariteten oversteg langt VW’s forventninger og bilen ble selve grunnpilaren i den etter hvert så populære GTI-klassen. Fire generasjoner senere har de opprinnelige 5000 GTI’er blitt til mer enn 1,5 millioner eksemplarer.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: