Nøkterne varebilprognoser overgås
I forrige utgave lovet vi leserne å følge utviklingen i importørenes kappløp mot egne salgsmål, eller rettere sagt å orientere om hvem som først begynner å overgå sine egne mål. Vi snakker her stykktall og ikke markedsandeler. Som vanlig er, når importørene opplyser om sine egne prognoser ved årsskiftet, rådet det ved inngangen til 2004 langt mer nøkterne forventninger til eget salg kontra totalmarkedet hva nyttekjøretøyer angår enn hva personbilene angår. Nå ser vi allerede at flere av vare- og lastebil-aktørene vil nå sine respektive mål i september og oktober. I mål på varebilsiden er for lengst Land Rover og Subaru, siden sist har også SsangYong kommet med. Skal vi være snille hadde vi også tatt med Fiat i denne klubben, men over en tredjedel av det importøren spådde om varebilsalget sitt har havnet på statistikken for lastebil over 3,5 tonn, så fra Auto Import Nor ønsker vi oss en nærmere spesifisering til jul. De egentlige markedsprosentene på varebil er i realiteten høyere enn de som her oppgis i parenteser, da OFV-statistikken i denne klassen også innebærer et betydelig antall campingbiler av camping-fabrikata. Av de som allerede har unnagjort over 90% av sine egne salgsprognoser på varebiler i år er Toyota (19,6% MA), Volkswagen (16,7% MA), Citroën (7,4% MA), Nissan (6,6% MA), samt Mitsubishi og Suzuki (begge 3,6% MA). Og både på lastebil- og buss-statistikken ligger tunge Volvo like godt an i løypa. Av de som har så langt har oppnådd over 75% av 2004-målene på sine varebiler er Peugeot (7,2% MA), Ford (6,6% MA), og Mercedes-Benz (3,4% MA). På buss-statistikken er både Iveco og Setra så godt innenfor dette prestasjonsnivået at de er på vei over i det neste, altså nittiprosenten. Som tidligere nevnt skal man ikke kimse av de små. Litt om dinky-utviklingen til slutt: Alfa Romeo og MG har for lengst nådd sitt rutete flagg, nå har også Porsche nådd sitt mål på 30 nyregistrerte personbiler (og utover dette 6 vare-Cayenner som de ikke våget å spå noe konkret om). Hvem som siden sist har nådd 90% av sine egne spådommer er kort fortalt: Jaguar. I 75%-pluss-klubben er det langt flere medlemmer: Ikke bare markedslederen Toyota og den gode toer Volkswagen, men også Saab, Honda, Subaru, Suzuki, Mini og Mercedes-Benz er klart med. Lexus er litt mer uklare fordi importøren puttet merket inn i sekken “andre modeller”, men hvis de kaller mesteparten av dette Lexus får de være velkommen. BMW kom nettopp inn med litt hjelp av sine stasjonsvogn-varebiler tidligere i år, og Audi er i ferd med å gjøre det samme. Vesle Morgan har vært i 90%-klubben i hele sommer og det ville være litt leit om de ikke får ut den ene bilen som avgjør om de når årets prognoser eller ei – de stjeler jo ikke kunder fra andre! Og til dere alle: Fortsatt god høstjakt, både på person- og varebilkunder. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |