Laber bilsalg-sommer i EU
Endelig er tallførerne i ACEA tilbake fra lang sommerferie, så i en jafs må vi nå fordøye både juli- og august-salget i Europa. Forholdsvis deprimerende statistikk, med 5,5 prosent nedgang i juli og 0,8 prosent ned i august. Hvor ble det av juni-trenden? De av dere som spiser salgsstatistikk til forkost vil huske at juni viste en samlet Europa-oppgang på 5,6%. Den trenden forsvant i den lange sommeren. En svak trøst er det at hele året akkumulert fremdeles viser en fremgang, 9,838 millioner biler som betyr 1,8 prosent opp. Det er fremdeles Tyskland, pluss Storbritannia og Italia som trekker ned nå. Frankrike og Spania viste klar fremgang. En annen spennende trend er fremgangen til de koreanske bilene. Opp 22% for hele året, men i august steg de med mer enn 30 prosent. Det betyr nok at salget av billigere biler øker, dessverre er ikke ACEA-statistikken fin nok til at vi kan slå fast at dette er en tendens i det europeiske modellutvalget også. Volkswagen er ellers den fabrikken som ser ut til å ha blødd mest. Riktignok sier fabrikken at August-tallene (ned 13,4 prosent) kommer av at fabrikkene holdt sommerstengt en uke lenger enn vanlig denne sommeren. Det låter imidlertid ikke helt sannsynlig, forhandlerne har som regel mer enn en måneds salg på lager i Tyskland, slik at da skulle ikke lavere produksjon ennå medført lavere salg. Nå lover fabrikken økt volum igjen i september, så vi får vente en måned og se hva som skjer. Renault var blant dem som økte i august, det samme gjaldt GM der både Opel og Saab kunne notere pluss. Begge BMW-merkene økte også solid. Alle de koreanske merkene økte, Kia aller mest, men Daewoo selger nå mer enn for eksempel Mini eller Smart. Japanerne viste derimot en annen August-tendens. Det var bare så vidt gruppen økte (1,5%), Toyota var helt flat, mens både Nissan og Mitsubishi (og Suzuki) gikk tilbake. Akkumulert er selvfølgelig tallene helt annerledes. Den komplette Europa-statistikken finner du HER. Les også: EU frigjør delemarkedet Artikkel fra www.firmabil.no URL: |