Kjappe førerbytter i F1
Renault har ikke vært fornøyd med innsatsen til Jarno Trulli og offentliggjorde for en tid tilbake at han neste år vil bli erstattet med Giancarlo Fisichella. Utstiftingen gikk raskere enn forventet samtidig som vi på ny stifter bekjentskap med en gammel helt. Det går gått mange rykter i F1 den siste tiden, blant annet om at Mika Häkkinen var på vei tilbake etter sine sabbatsår. Jacques Villeneuve som fikk sparken i BAR etter 2003-sesongen har også vært nevnt som mulig kandidat hos flere team mens Jenson Buttons annonserte overgang til Williams er advokatmat i Geneve. Nå begynner brikkene å falle på plass. Jacques Villeneuve annonserte onsdag at han har signert en 2-års avtale med Sauber etter å ha forhandlet med en rekke forskjellige team. ”De var det eneste fornuftige teamet som det gikk an å diskutere med,” sier den fargerike franskcanadieren som vant VM i en Williams i 1998 og som siden var viktig i oppbygningen av BAR teamet. Men allerede i går var Villeneuve tilbake i en F1 bil da han testet for Renault på Silverstone. Jarno Trulli ble frigjort fra sin Renault-kontrakt etter miserabel innsats i de siste løpene, og nå tar Villeneuve hans sete i de tre siste løpene. Det er viktig for Renault å slå BAR-Honda i konstruktør-VM, og da trenger de to førere som kan ta maksimalt med poeng. Villeneuve legger ikke skjul på at det for ham er svært motiverende å forsøke å slå BAR, teamet som i fjor ga ham sparken etter lang og tro tjeneste.
Trulli til Toyota Toyota bekrefter samtidig at de beholder Olivier Panis og Ricardo Zonta som test og tredjeførere. Panis vil kun teste utenom GP-helgene mens Zonta i tillegg vil fungere som tredjefører under fredagstreningene i forkant av hvert løp. Dermed har de fleste teamene lagt sine førerkabaler for 2005. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |