Ny C5 om en måned
LANSERING: Citroën C5 kommer i mer enn faceliftet utgave. I tillegg til noen kosmetiske endringer, er den utstyrt med noen tekniske nyvinninger som den foreløpig er helt alene om. Filskift-varsler for eksempel. En måned før de kommer med en fullstendig ny bil, Golfklasse-modellen C4, tar Citroen seg tid til å vise en oppgradert og oppdatert utgave av C5. Du ser det på fronten at den er ny: lykter som er trukket både oppover og rundt hjørnene og du ser det på grillen som har fått den nye Citroën-identiteten. Og bak er for eksempel lyktene gitt noe av den samme bumerang-fasongen som du fant på Maseratis GT 3500. Men det er de nye utstyrsmulighetene som virkelig setter spor etter seg. Opplysnings-avdelingen, med Xenon og svingbare lamper er nytt, selv om deler av denne oppskriften bare er tilbake til 40 år gammelt Citroen-terrirorium. Parkeringshjelp og hastighetsbegrenser er heller ikke oppsiktsvekkende, selv om det ikke er mange biler i dette sjiktet som er utstyrt med hele pakka. Og så er det filskiftevarsleren da. Utviklet av PSA og bygget av Valeo er dette en infrarød innretning som leser striper i asfalten og er forbundet med hekken din. Kjører du fortere enn 80 og ikke bruker retningsviser, vil du oppleve at det plutselig begynner å vibrere hardt under det høyre eller venstre endestykket ditt. Første gang skvetter du, andre gang vet du at nå får du beskjed om at bilen merker at du krysser en skillelinje. Stiplet eller heltrukken, gul eller hvit, spiller ingen rolle, men setet sier fra at du gjør det. Jeg skal si du våkner. Allerede den 12. oktober vil den nye modellen være ute hos forhandlerne, og Citroën regner med å selge ca 300 av dem resten av året. Den gamle utgaven skal da ha solgt ca 800, slik at vi snakker om 1.100 Citroëner i dette segmentet i år. Se vår forrige omtale for priser og utstyrsnivåer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |