[]
[] [firmabil.no] []

Kjappe nyheter fra Renault


Terje Ringen - BilNorge



Renault stiller med en rekke nyheter i Paris. Ny turbo-motor for Megane-serien, en RenaultSport utgave av Clio og en ny banebil basert på Megane er noe av det de byr på.

I dag må du bestille Megane RenaultSport for å få en Megane med turbo (bensin), men det blir det snart en endring på. Nå tilbyr Renult en ny turbomatet 2-liter for Coupé-Cabriolet, Scenic og Grand Scenic. For de som synes en Megane RenaultSport blir i dyreste eller heftigste laget, tilbys denne motoren også for 3- og 5-dørs kombikupéene.

Montert i 5-dørsutgaven byr motoren på 165hk ved 5000 omdreininger og har et maksimalt dreiemoment på 270 Newtonmeter ved 3250 omdreininger. Det gir bilen en toppfart på 220km/t og en akselerasjon til 100 på 8,3 sekunder.

Modellene med den nye motoren leveres med 6-trinns manuell gearkasse, sentrallås og ESP som standard. Renault tilbyr også nytt tilleggsutstyr for Megane Sport Tourer, noe som inkluderer panorama soltak.

Clio RenaultSport 182 Cup
Spesielt for sine mange britiske fans har Renault Sport laget en spesialversjon av Clio med 2-liters 16-ventilers motor god for 182hk ved 6500 omdreininger og et maks dreiemoment på 200Nm ved 5250 omdreininger. Sprintøvelsen foretas her på 7,1 sekund.

Cup-utgaven er 20kg lettere enn en Clio RenaultSport 182 og etter å ha lyttet til sine kunders ønsker har Renault Sport utstyrt modellen med manuell aircondition, ABS-bremser, ESP og cruisecontrol som standardutstyr. Spesialversjonen tilbys kun i to forskjellige lakkfarger, Racing Blue eller Inferno Orange.

Megane Trophy
Basert på Megane RenaultSport er Megane Trophy en rendyrket racerbil med rørchassis god for en topphastighet på minimum 250km/t. Den har midtmontert motor, en 3,5-liters V6 hentet fra Espace, som i trimmet utgave yter 320 hester. Bakkekontaktet besørges av spesialdekk fra Michelin mens ventilerte skivebremser med 6-pots kalipere foran og 4-pots kalipere bak besørger skrubbingen.

Fra våren 2005 skal rundt 30 Megane Trophy biler delta i et mesterskap som skal kjøres på åtte forskjellige baner i europeiske land. Løpsbilen debuterer i Paris og skal fra oktober gjennom en rekke tester for å bli racingklar til våren.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: