[]
[] [firmabil.no] []

Daewoo viser Chevy-ansikt


Terje Ringen - BilNorge



Daewoo-modellene skal fra neste år selges som Chevrolet i Norge og resten av Europa. På Paris-utstillingen står flunkende nye modeller på podiet.

Kalos med fem dører, en liten konseptbil basert på Matiz og en ny kompakt SUV er de første bilene som presenteres i den nye porteføljen.

Kalos
Daewoo Kalos var merkets bestselger her i landet inntil nye Lacetti kom på markedet tidligere i år. Bilen har en attraktiv startpris på under 140.000 kroner, leveres med fem dører og en 1,2-liters motor på 72hk.

I februar lanseres Kalos i 3-dørsutgave med de samme ytre målene som den med fem dører. I Europa skal den tilbys med tre alternative motorer, en 1,2-liter på 72hk og to alternative 1,4-litere på henholdsvis 83 og 94 hester. Kalos er den mest populære Daewoo-modellen i Europa og står for 42% av merkets volum med 40.000 enheter i første halvår.

Matiz M3X
Chevrolet Matiz M3X konseptbil gir hint om neste generasjon av den populære småbilen som skal debutere i Europa våren 2005. Den er utstyrt med panorama soltak, en diskret hekkspoiler og 16-tommers felger, noe du sannsynligvis ikke vil finne på den serieproduserte utgaven.

Matiz er kompakt i ordets rette forstand med en lengde på 3,50 meter og bredde og høyde på 1,50. Akselavstanden er 2,35 meter. Fire personer sitter høyt i den kompakte bilen som er utstyrt med en 1,0-liters motor på 64hk.

Chevrolet S3X
Den største nyheten fra Chevrolets koreanske avdeling er S3X. Hos oss blir den en Chevrolet, men på andre markeder skal den markedsføres som både Buick, Daewoo og Pontiac. Bilen blir første dieselmodell som er utviklet ved den nye koreanske fabrikken når produksjonen starter i 2006.

Den har en lengde på 4,639 meter, er 1,848m høy og 1,722m bred og viser en designretning Chevrolet vil benytte i fremtiden. Konseptbilen er utstyrt med markante hjulbuer og 20-tommers dekk. Glasset i bakdøren kan åpnes separat for å lette innlastingen i trange omgivelser.

På tross av kompakte mål har S3X plass til tre seterader og inntil 7 passasjerer takket være en lang akselavstand på 2,70 meter. Interiøret er en kombinasjon av tre og metall og infotainment-systemet inneholder DVD-basert navigasjonsanlegg koblet til en 18cm monitor.

I produksjonsutgave kommer bilen til Norge sommeren 2006. Den skal leveres med drift på forhjulene eller firehjulsdrift og skal tilbys med både bensin- og dieselmotor. GM snakker også om en diesel hybrid-versjon.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: