[]
[] [firmabil.no] []

Lettkjørt og praktisk Caravan


Terje Ringen - BilNorge



LANSERING: Mens mange av dagens nye stasjonsvogner er mindre enn sin forgjenger, har Astra Caravan vokst. Dessuten byr den på en rekke praktiske løsninger som danner et godt grunnlag for volum.

Hadde den kommet et år tidligere kunne den feiret 50-årsjubileum på direkten, for det var i 1953 Opel lanserte sin første Caravan basert på Rekord. Caravan-betegnelsen har siden vært benyttet på en rekke stasjonsvogner fra den tyske GM-grenen.

Astra Caravan har et stort bagasjerom sammenlignet med mange av sine konkurrenter, inntil 112cm i lengderetningen. Dessuten er det praktisk innredet takket være Opels FlexiOrganizer og et skyvbart baksete.

Avansert ESP
Bilen er utstyrt med et aktivt chassis og en ESP (stabilitetsprogram) som også tar hensyn til en eventuell tilhenger. En akselavstand som er strukket med 9 centimeter i forhold til 5-dørsutgaven sørger for mer innvendig plass samtidig som kjørekomforten øker.

Jon Winding-Sørensen er blant de første journalister som har prøvekjørt Astra Caravan. Han er imponert over det aktive chassiset som tilpasser seg underlaget og sier stasjonsvognen er mer komfortabel enn 5-dørsutgaven i tillegg til at den er svært praktisk. Men han er skuffet over GM Norges lave salgsmål sammenlignet med Toyota og Volkswagen.

Opel presenterer en rikholdig utstyrkatalog til Astra Caravan, for dette er en biltype mange kjøper for utseendets skyld og styler for å gi den en egen identitet. Jon forteller som en kuriositet at Italia er alle stasjonsvogner sorte med sota vinduer.

Du finner priser og fine bilder av Astra Caravan i gårsdagens omtale her på BilNorge. En utførlig rapport fra Winding-Sørensens første prøvekjøring presenteres i november-utgaven av bladet Bil.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: