GM kutter dramatisk
GM Europa har i dag lansert en omfattende restruktureringsplan. Inntil 12.000 arbeidsplasser skal bort i løpet av to år. Den europeiske GM-armen med Saab, Opel og Vauxhall har tapt store beløp de siste årene. Nå lanseres en restrukturering som skal gi 500 millioner i årlige besparelser innen 2006. Planen innebærer at staben må reduseres med inntil 12.000 årsverk, de fleste av disse allerede i løpet av 2005. Selskapet starter derfor umiddelbart samtaler med de ansattes representanter for å komme frem til løsninger. Tiltakene er basert på GM Europas (GME) forventninger til markedet, inkludert redusert etterspørsel, økt konkurranse fra europeiske og asiatiske merker og en negativ prisutvikling for industrien. Planen er å ta den økonomiske belastningen for nedskjæringene i løpet av 2005 og 2006 basert på avtaler med de ansatte.
Størst kutt i Tyskland ”Enhver snuoperasjon må starte med riktige produkter, og den delen har vi nå på plass her i Europa,” sier styreformann i GME, Fritz Henderson (bildet). ”Nedskjæringene vil ikke ramme dagens eller fremtidige produkter. Dette er endringer som vil påvirke vår inntjening på lang sikt. I tillegg til å skjære våre basiskostnader til beinet, skal vi bearbeide våre underleverandører for å oppnå best mulig priser på komponenter. Garantikostnadene reduseres i takt med høyere kvalitet på våre produkter.”
Følger planen GM sier ikke noe spesifikt om hva som skjer med Saab-produksjonen i Trollhättan, men forteller at forsknings- og utviklingssentrene i Trollhättan og Rüsselsheim skal integreres i GMs verdensomspennende utviklingsorganisasjon. GM vil også effektivisere sin markedskommunikasjon, noe som inkluderer en evaluering av alle reklameinnkjøp samt at de legger lokk på sin deltagelse i det tyske DTM-mesterskapet etter 2005-sesongen. ”Med tap siden 1999 og ingen indikasjoner på snarlig bedring av markedet eller den økonomiske situasjonen i de nærmeste årene, har vi ingen annen løsning enn å ta drastiske skritt for å sikre vår fremtidige eksistens,” avslutter Henderson. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |