[]
[] [firmabil.no] []

Det ble Bernhard til VW


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Utrolig at en mann kan være verd så meget. Da det ble kjent at Wolfgang Bernhard ville ende opp hos VW allikevel, steg aksjeverdien på selskapet med mer enn 7 prosent. Og da snakker vi milliarder. Økningen fortsatte ikke neste dag.

Etter at Wolfgang Bernhard, meget overraskende for de alle fleste, allikevel ikke ble sjef for Mercedes Benz, og derfor ganske naturlig sluttet i Daimlerchrysler, har han vært i sentrum for en rekke overgangs-spekulasjoner. Hottest var lenge tipset om at han ville ende hos GM, kanskje som Bob Lutz’ etterfølger. Ikke minst virket dette sannsynlig fordi sjefen for den andre store rekrutterings-favoritten VW, Bend Pischetsrieder, flere ganger har sagt at han var ikke spesielt interessert i å hente inn Bernhard.

Wolfgang Bernhard er et slags vidunderbarn. Han startet meteor-karrieren hos Daimlerchrysler ved å gjøre trim&flærr selskapet AMG så stuerent at det ble en del av Mercedes slik at AMG nå er en fast modellbetegnelse på en rekke av de tyske gå-fort bilene.

Så ble han sendt til USA som nestkommanderende for Dieter Zetsche, og etter tre år der er det Bernhard som har fått mesteparten av æren for Chryslers bemerkelsesverdige comeback. Ikke bare viste han seg som meget tøff forhandler med fagforeningene, og en førsteklasses produktmann, han fikk også Chrysler tilbake i lyset som beste ShowBiz-selskap i klassen. Hans entré over den Viper-motoriserte to-hjulingen i fjor og årets superbil ME4-12, vil bli stående lenge i Detroitutstillingens historie.

Det var først og fremst hans tøffe forhold til fagforeningene som gjorde at man trodde han var utelukket hos VW. Volkswagen er nesten statseid og har tradisjonelt måttet føre en ganske forsiktig linje overfor fagforeningene, og er midt oppi meget følsomme forhandlinger akkurat nå. Men forsiktige uttalelser fra tyske fagforeninger, som ganske tidlig var i kontakt med sine amerikanske kolleger, for å sjekke ut denne ”bøllen”, kommer nå med forsiktige uttalelser om at mannen kanskje er den rette for å rette opp noen av VWs strukturelle feil.

44 år gamle Bernhard skal ta plass i styret den 1. februar neste år uten spesielle ansvarsområder. Senest 1. januar 2006 skal han ha overtatt ledelsen for VW-merket (inkl. Skoda, Bentley og Bugatti).

Financial Times regner med at dette vil gå meget bedre enn om han hadde fortsatt hos Mercedes. De peker nemlig på at han jobbet strålende sammen med Zetsche som stolt bærer bestefaren til alle Trønderbarter. I Stuttgart er derimot alle glattbarberte, mens Pischetsrieder fører en av Nord-Tysklands mest velpleide skjeggvekster.

Kanskje de har rett?

Men aksjeoppgangen stoppet altså den samme dagen ansettelsen ble kjent, så de må nok ansette enda tre Bernharder til – fremdeles ligger aksjekursen 20 prosent lavere enn den var ved årets inngang.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: