[]
[] [firmabil.no] []

Charger tilbake


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Nå kommer Charger-navnet tilbake for n’te gang. Men Dieter Zetsche, Chrysler-sjefen, har forstått det. Dette må vi få riktig med en gang, sier han.

Charger-navnet svevde omkring på noen Chrysler-konseptbiler i seksti-årene. Ganske tøffe forresten. Og det pussige var at de ga seg ikke med konseptene selv etter at produksjonsmodellen var der. Charger kom i produksjon som 1967 modell, men så sent som i 1968 viste Chrysler sin Charger III konseptbil.

Det gjorde ingenting for imaget, Charger var lenge den våte drømmen for en rekke tenårings street-racers, og det var en virkelig muskelbil. I 1970 introduserte fabrikken en spesiell Charger Daytona-modell, med så masse karosseribiter at den så ut som en ren NASCAR-racer.

Men så degenererte (selvfølgelig) den også. Bensinpriser og eksos-krav kutta prestasjonene, og Charger var ikke lenger noe for de bilgale. Bunnen ble nådd i 1981 da desperate Chrysler satte navnet på noe komplett impotent med forhjuldrift. Ingen lot seg bløffe.

Så dukket Charger-navnet igjen opp på Detroit-utstillingen i 1999 som et morsomt drømmebilsamarbeid med studentene på College of Creative Studies og nå får vi altså denne skissen, samt en bekreftelse på at bilen skal debutere på Detroitutstillingen i januar 2005. Man regner med at den vil være i butikkene i løpet av våren.

Som man ser har den den samme fronten som 300 og har det samme firedørs kupe-uttrykket som Mercedes begynner å jobbe med. Den ser imidlertid meget stautere og mer robust ut, enn søstrene fra Stuttgart. Man regner med at baseutgaven får en 3,5-liters V6 motor på 250 hk, mens Hemien selvfølgelig skal gjøres tilgjengelig her også.

Her er den skisset ved siden av NASCAR-utgaven. For det er også bekreftet at den nye modellen skal debutere i løpssammenheng allerede på Daytona 500 til våren.

Hva vi foreløpig ikke har sett skisser av, men som vi kan tro blir ganske vanvittig tøff når disse utgavene ser såpass bra ut, er topp-prestasjons-modellen SRT 12.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: