SAAB ble spart
20 prosent av GMs europeiske timelønnede arbeidere får sparken. Hos SAAB i Trollhättan er det ”bare” 540 som må gå – mindre enn 10 prosent. Men trusselen om total stengning er ikke over for det. Det har tidligere i høst vært snakket meget om hvilken av GM’s fabrikker som skal bygge den neste Vectra. Det har vært sagt at dersom ikke Trollhättan fikk det oppdraget (formålet er at Opel og SAAB i fremtiden skal gå om hverandre på samme bånd), vil det bety slutten på SAAB som svensk. At SAAB nå har fått besøk av GM’s store europeiske spare-machete, ved at det kuttes vekk 540 jobber, har imidlertid ikke noe med Trollhättan, Rüsselsheim eller Polen som Vectra-produksjonssted å gjøre. Det later imidlertid til at avgjørelsen om akkurat det, nå er skjøvet ut til neste år en gang. De forskjellige kandidatene skal levere sitt ”tilbud” til moderselskapet innen den 1. november. Alt dette på tross av at en meget kraftig norsk pressestemme kunne fortelle at det allerede på Paris-utstilling-tid var gitt klar beskjed om at valget falt på Rüsselsheim. Det er synd at ikke GM’s egne vet om det. Nedskjæringene i Trollhättan vil sørge for en solid innsparing for SAAB, ca 200 millioner SEK hvert år. Det skal jeg si monner etter et år med 4,5 milliarder baklengs, og et nytt år med tilsvarende utsikter. ”Vi har lagt en basis for en lønnsom virksomhet”, sier SAAB-sjefen Peter Augustsson til Dagens Industri i Sverige, ”men vi må selge flere biler for å bli lønnsomme”. Ikke akkurat en bombe for folk som vet litt om volum i produksjon. Han føyer imidlertid til at neste års 9-3 kombi skal øke salget. Hvilket de fleste som vet litt om bilsalg og markedsføring nok vil være enig med ham i. Når han også sier til avisen at ”det var en interessant beskjed at det finnes muligheter for å skjære ned mer på andre steder i GM Europa enn i Trollhättan” kan man lure på hvor langt Trollhättan egentlig ligger unna beslutningssenteret i Zürich. Selv om det kan virke som om Trollhättan slapp billig, må man huske at det er bare to år siden 1.400 mennesker mistet jobbene sine der, slik at over to år er det vel faktisk mer enn 20% av SAAB’s arbeidere som er ute av GM-systemet. Arbeiderne hos SAAB har med andre ord blødd like meget som Opels folk gjør nå. Det er verd å merke seg at SAAB gjelles på andre måter også. Teknisk utvikling blir mer og mer integrert på et globalt nivå. Opel har lenge gjort en rekke av de utviklingsjobbene som i sin tid ble gjort i Sverige. Nå er også designavdelingen på full fart inn i Opels. Mine tidligere selvstendige kompiser i Pixbo, rett utenfor Gøteborg, er fremdeles gode kompiser, men nå rapporterer de til sine overordnede i Rüsselsheim. Men SAAB er viktig som et varemerke, sier Bob Lutz. Når du går nærmere inn på det virker det imidlertid som at det som er viktig nå, er at bilen sprang ut fra en flyfabrikk. Hvilken relevans det nå kan ha. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |