Europa-nedgang i september
Selv om de tre siste månedene har vist registreringsnedgang i Europa, ligger vi fremdeles 1,5% foran fjoråret. September hadde det vi godt kan kalle en marginal nedgang, men selv om den bare utgjorde 0,6 prosent for de ”gamle” EU-landene, er det allikevel bekymringsfullt at av de fem største markedene, var det bare Spania som viste fremgang (+6,2 %). Tyskland er fremdeles smertebarnet med minus 3,7%, langt over den akkumulerte nedgangen i år. De tre EFTA-landene viser solid fremgang, 3,7 prosent i september og 6 prosent for hele året, mens de nye medlemslandene hadde en tilbakegang på nesten 20 prosent i september først og fremst på grunn av Polen som nøyde seg med 2/3 deler av det de solgte i september i fjor. Både Ford og GM økte sine markedsandeler i september, Ford med imponerende 5,6 prosent og Ovalen har også en økning (4%) for hele året. Det har forresten også Fiat (2,3%) Disse to pluss BMW (Porsche er forresten ikke med på ACEA-statistikken) er de eneste europeerne som har økt. Av de oversjøiske øker Kia mest (31 prosent akkumulert, 62% i september!), men de to andre koreanerne er også solide. Mazda er den japaneren som øker kraftigst for tiden, mens Nissan faktisk faller mer enn Mitsubishi (minus 5,3 mot minus 1,2 prosent akkumulert). Den komplette ACEA-statistikken finner du i linkeboksen til høyre.
Fransk nedgang I september sank Renault med 5,2 prosent, Peugeot med 8,5 prosent og Citroën med 7,5 prosent – og da snakker vi hele Europa. I Frankrike sank markedet med nesten 1 prosent, men enda mer interessant er det at to nykommere sørger for at bestselgerne nå ramler så det merkes. Ser vi på Ti-på-topp finner vi at 206 ramlet med nesten 10%, Scenic med 6,5 prosent, Clio, som hadde annenplassen, med 35% og 307 med nesten 7%. Så kom nykommeren Modus med 7.800 solgte biler, 560 flere enn Megane, som ramlet med 20%. C3/Pluriel var nesten helt flat, Twingo økte med 7%, Picasso med 10% og407 solgte med sine 3.855 enheter 75 prosent bedre enn 406 i fjor. Både Renault og Peugeot mister markedsandeler i Frankrike, men Citroën økte sin takket være en solid Picasso-promotion. PSA (Peugeot-Citroën) som har 31,5% av markedet, har solgt 1% mindre i september. Renault, med en markedsandel på 29,5%, ligger 4,1% under. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |