[]
[] [firmabil.no] []

Spennende ny 3-serie avduket


Terje Ringen - BilNorge



I dag har BMW offentliggjort de første bildene av sin nye 3-serie. Den skal debutere på vårens Geneve-utstilling og kommer til Norge våren 2005.

NÅ OPPDATERT MED FLERE BILDER!

Nå er det ikke første gang vi ser bilder av bilen, allerede i sommer hadde flere internasjonale bilmagasiner og nettsteder på mystisk vis ”fått tilgang til” en slovensk brosjyre. Industrispionasje? Neppe, kilder i den norske BMW-forhandlerstanden har fått fortrolige innrømmelser fra München om at dette nok dreide seg om bevisst planting av informasjon.

Da kollega Geir Wangsmo i Bil besøkte Ingolstad for sitt første møte med nye Audi A4, ble han nærmest forfulgt på autobahn av en dårlig kamuflert 3-serie. Bildene offentliggjøres for første gang her.

Først sedan
Det er som vanlig sedan-versjonen av 3-serie som kommer først på markedet, og det vil trolig gå et par år før den nye serien er komplett med kupé og stasjonsvogn. Om det også kommer en Compact, vil nok avhenge av suksessen til 1-serie.

Sammenlignet med dagens modell har den nye 3’eren vokst i alle retninger. Den måler 4,52 meter i lengderetningen (+ 4,5cm), 1,817m i bredden (+ 7,8cm) og er 1,421 meter høy (+ 0,6cm). Akselavstanden er strukket med 35mm og måler nå 2,76 meter.

Du finner ingredienser fra andre av dagens BMW-modeller i bilens design, f.eks. den moderne fronten, men bilen er ikke like ekstrem i sine kurver som sine større søsken i 5- og 7-serie. Karosseriet er gjort stivere og lettere, noe som ikke minst skyldes bruk av aluminium og lettvektsstål i hjulopphengning og bærende konstruksjoner.

Fire motorer
Fire motorer står i startfasen på programmet, bensinmotorene 330i, 325i og 320i hvorav sistneste (i motsetning til BMW-tradisjon) ikke er en rekkesekser, men basert på dagens 4-sylindrede 318i motor. Som foreløpig minste medlem i familien yter den 150hk, har et maks dreiemoment på 200Newtonmeter og klarer akselerasjonen til 100 i løpet av 9 sekunder.

De to bensindrevne rekkesekserne har begge fått forbedret sine ytelser samtidig som forbruket er redusert. 325i yter 218hk ved 6.500 o/min, har et dreiemoment på 250 Newtonmeter i området mellom 2.750 og 4.250 omdreininger og sprinter til 100 i løpet av 7,1 sekunder. BMW slapp å montere elektronisk sperre - toppfarten er 245 km/t.

Enda raskere går det unna i en 330i. 258 hester og 300 Newtonmeter sørger for en akselerasjonstid på 6,3 sekunder og en toppfart på 250 km/t. Første (og foreløpig eneste) dieselalternativ er 320d med 163hk og 340Nm. 0 til 100 på 8,3 sekunder og en toppfart på 225 kombinert med et dieselforbruk på beskjedne 0,57 liter på mila vil gjøre denne modellen til en bestselger.

Manuell gearkasse
Samtlige modeller leveres med 6-trinns manuell gearkasse som standard. Mot pristillegg kan denne byttes ut med en 6-trinns automatkasse. Bilene har nøkkelfri adkomst og startes ved hjelp av en trykknapp.

BMWs karakteristiske konstruksjon med motor montert bak forhjulene i lengderetningen, bakhjulsdrift og nærmest 50/50 vektfordeling mellom de to akslene opprettholdes, et godt utgangspunkt for dynamiske kjøreegenskaper. Den nye generasjon DSC (elektronisk stabilitets kontroll) er forbedret, og på 6-sylindrede modeller finner du tilleggsfunksjoner som automatisk tørking av bremseskivene, en start-off assistent som gjør bakkestart enklere og en anti-drive funksjon som motvirker at bilen stuker når bremsene benyttes i lave hastigheter.

Listen over tilleggsutstyr er en BMW verdig, og her finner du hjelpemidler som aktiv styring og adaptive xenon-lys mens totrinns bremselys og run-flat dekk er standard.

For den norske importøren vil nok mangelen av dagens volumselger, 316i, være et savn. Men selv om modellen ikke finnes i BMWs foreløpige planer, arbeider BMW Norge for å få denne varianten på plass i fremtiden.

På grunn av sperrefrist pålagt av BMW kan vi foreløpig ikke offentliggjøre alle bilder. Noen frigjorte bilder finner du her sammen med kollega Wangsmos spionbiler. Vi lover å spe på med flere bilder i ettermiddag.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: