VELKOMMEN
Jon Winding-Sørensen - redaktør | |
En rekke av dere som åpner dette bladet gjør det på den store bilutstillingen på Lillestrøm. Noen av dere gjør det for første gang. Jeg håper det ikke blir siste, men at vi tvert om kan få et langt og hyggelig samvær. Noen lesere har faktisk fulgt oss i de 30 årene vi har eksistert, og den opplysningen burde være nok til å fortelle deg at vi er Norges eldste uavhengige bilblad. Og – la meg i all beskjedenhet tilføye – også Norges største målt i antall lesere.
NY TID
De av dere som er litt våkne vil se at denne utgaven er nummerert 11/12. Grunnen er ikke at vi skal snyte abonnentene for en utgave, men ganske enkelt at vi legger om hele nummereringen, slik at det bladet som befinner seg i bladhyllene utover i januar heter nr. 1, 2005 i stedet for nummer 12, 2004. For dere som får bladet en uke tidligere i abonnement, virker det kanskje som om vi er ekstra tidlig ute, og det er jo akkurat det vi er. Men fortsatt kommer vi med samme antall utgaver hvert år, og abonnentene får akkurat det antallet de har betalt for.
NYHETER
Av og til gripes jeg av en slags arrogant undring når jeg ser hva våre kolleger kan presentere som nyheter. Selvfølgelig vet jeg at print aldri kan banke godt oppdatert nett – det er jo derfor vi driver BilNorge, men allikevel. Ny Connaught freksempel. Fullstendig ubetydelig som bil, selvfølgelig, men såpass pompøst fremstilt at det kan virke både som en nyhet og som noe viktig. Flere måneder etter at den Norges-debuterte på BilNorge.
Akkurat dette blir stadig tydeligere nå som avisene igjen forsterker sin bilsatsing med faste sider og med store bilag. Det er vel nesten slik at vi kunne kjøpe annonseplass alle disse stedene og skrive med 80 prosent sannhetsgehalt at “Dette leste du først på BilNorge”
De av dere som bruker BilNorge vet det selvfølgelig, og dere vet at dere er først ute. Problemet for den eksklusive lille kretsen dere tilhører er at dere blir stadig flere og mindre eksklusive. Det er ikke så lenge siden vi passerte 100.000 unike brukere pr. måned, nå nærmer vi oss 150.000.
PARISUTSTILLINGEN
Vi har, som du vil se lenger uti bladet, brukt litt tid og plass på Paris i år også. Verdens største bilutstilling – i år går det nok mot halvannen million (men så har de åpent tre weekender også da, en mer enn andre) besøkende som kan beskue en hjemmeindustri med sunn helse og i skikkelig fremgang. Og med vegg-til-vegg nye produkter, både konsepter og produksjonsmodeller.
Det er ikke lenge siden Tyskland var eksempelet på alt som var bra i bilindustrien, en rekke riper i den tyske lakken har imidlertid gjort at franskmennene seiler frem både hva angår spennende produkter, høy kvalitet, tekniske innovasjoner og – ikke minst, for det er jo det det kommer an på når alt kommer til alt – verdi for aksjonærene.
Og de av dere som påstår at Logan – som altså også skal inn på vestlige markeder (som du kan lese mer om i denne utgaven) – ikke er årets mest spennende bil, vet noe som jeg ikke vet.
BIL GIR BORT:
I denne utgaven gir vi bort en mengde bøker som du kan se nærmere på i bladet.
Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|