Tett i teten i Spania
Den nykårede verdensmesteren i rally, Sebastien Loeb i Citroën, sloss med nebb og klør mot de to Ford-førerne i den spanske VM-runden. Petter Solberg har vansker med å henge med. Sebastien Loeb sikret seg VM-tittelen på Korsika for to uker siden, og foran helgens rally har både Loeb og Citroën-kollega Carlos Sainz fått frie tøyler av teamet. Sainz kjører sitt siste løp på hjemmebane og er nok lysten på å sikre seg nok en seier i sin lange karriere før han legger hjelmen på hylla.
Petter Solberg slet på asfalt i Korsika, og også i Spania ser nordmannens Pirelli-dekk ut til å mangle grep sammenlignet med Michelin som benyttes av alle de andre teamene. Etter første dag er Petter på 5. plass, et godt stykke bak teten.
SS1 – 13,17km
Francois Duval ble snytt for seieren da han måtte bryte med tekniske problemer siste dag av Rally Korsika. Sulten på revansj åpnet den belgiske Ford-føreren raskest foran Sebastien Loeb i Citroën og Markko Märtin i Ford. Marcus Grönholm i Peugeot ble nummer fire foran Petter Solberg i Subaru, Gilles Panizzi i Mitsubishi og hjemmefavoritten Carlos Sainz i Citroën.
SS2 – 21,79km
Sebastien Loeb satte en kanontid på etappen og slo nærmeste utfordrer, Markko Märtin med hele 10,6 sekunder. Gilles Panizzi er kjent for sine ferdigheter på asfalt, og tredje beste tid er nok en sårt tiltrengt oppmuntring for Mitsubishi som har slitt med en lite konkurransedyktig bil i hele sesongen. Marcus Grönholm ble firer, Carlos Sainz fem og Daniel Sola i den andre Mitsubishien seks. Petter Solberg tok en skuffende 9. plass, 24,3 sekunder bak teten.
SS3 – 22,54km
Ford toppet etappen med Francois Duval foran Markko Märtin. Grönholm knep tredjeplassen foran de to Citroën-førerne Carlos Sainz og Sebastien Loeb. Petter Solberg ble nummer seks og tapte 21,7 sekunder til teten. Freddy Loix måtte bryte med elektriske problemer i sin Peugeot 307 WRC.
Petter Solberg på service etter SS3: ”Det var en grei start. Etappene er morsomme å kjøre. SS1 og SS3 var våte, men SS2 var tørr, så alle gjorde noen kompromiss mht. dekkvalg. Det var veldig glatt på 3’ern og jeg hadde en liten snurring. Vi hadde også problemer med intercom’en på SS2, den kom og gikk. Til slutt kuttet den helt ut så Phil måtte skrike notene til meg.”
Sammenlagt etter SS3
Det er så åpent som det kan bli i toppen etter tre av totalt 20 etapper. Sebastien Loeb leder med 1,0 sekund til Francois Duval og 1,1 sekunder til Markko Märtin. Hakk i hel følger Marcus Grönholm (+ 7,2 sek.) og Carlos Sainz (+ 13,8). Petter Solberg ligger på sjetteplass, 32,8 sekunder bak Loeb.
SS4 – 13,17km
Som da etappen ble kjørt første gang, var Francois Duval raskest, tett fulgt av Markko Märtin. Bak Ford-duoen var det en liten luke ned til Marcus Grönholm og Sebastien Loeb. Petter Solberg ble nummer fem og Carlos Sainz seks. Dermed overtok Duval ledelsen, to tideler foran Märtin og 4,6 foran Loeb.
SS5 – 21,79km
Dette blir en thriller om de beste plassene. Nå vant Loeb med 5,2 sekunder og tok dermed tilbake sammenlagtledelsen. Duval knep andreplass foran teamkollega Märtin mens Grönholm ble firer og Sainz femer. Petter Solberg ble nummer seks, 20,2 sekunder bak teten.
SS6 – 22,54km
Markko Märtin vant den siste etappen fredag, men bare 1,3 sekunder foran Sebastien Loeb. Tredjeplass gikk til Marcus Grönholm foran Carlos Sainz og Petter Solberg. Francois Duval som har vunnet flere av dagens etapper, mistet et hjul og tapte halvannet minutt til teten. Synd for den belgiske Ford-føreren som kjører svært bra på asfalt.
Sammenlagt etter dag 1
Sebastien Loeb holder teten, men følges tett av Markko Märtin. Petter Solberg har avansert til 5. plass etter Duvals uhell, men har en god luke opp til teten. Med dårlig vær kan nok Petter hente noen plasseringer, noe som er viktig for å beholde 2. plassen i VM.
Resultat etter 6 av 20 etapper
- 1. Sebastien Loeb (FRA) Citroën: 1:15:22,2
- 2. Markko Märtin (EST) Ford: + 2,0 sek.
- 3. Marcus Grönholm (FIN) Peugeot: + 27,5
- 4. Carlos Sainz (SPA) Citroën : + 46,4
- 5. Petter Solberg (NOR) Subaru : + 1 :16,9
- 6. Francois Duval (BEL) Ford : + 1 :28,1
- 7. Stephane Sarrazin (FRA) Subaru: + 1:40,0
- 8. Daniel Sola (SPA) Mitsubishi: + 1 :45,5
Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|