Märtin mot seier i Spania
Markko Märtin kjempet innbitt mot teamkollega Francois Duval og Citroëns Sebastien Loeb gjennom fredagens etapper av Rally Spania. I dag er estlenderen alene i tet mens Petter Solberg har problemer med å henge med. Duval kom haltende over målstreken på fredagens siste etappe etter å ha revet av et hjul. Dermed klarte ikke belgieren å komme seg inn til serviceplassen, men måtte bryte. Synd for mannen som hadde vunnet halvparten av fredagens etapper.
Petter Solberg har slitt med å holde følge med de raskeste, og han endte fredagen på 5. plass, ett minutt og 17 sekunder bak teten. Selv om verken Petter eller teamet sier det direkte, er trolig Pirelli dekkene en viktig årsak til nordmannens problemer. Han konkurrerer med franske Stephane Sarrazin som kjører en fjorårs Impreza. Forskjellen er at franskmannen kjører på Michelin dekk.
SS7 – 21,79km
Citroën la beslag på de fremste plassene med Sebastien Loeb seks tideler foran Carlos Sainz. Markko Märtin og Marcus Grönholm tok de neste plassene foran privatfører Stephane Sarrazin som nå slo Petter Solberg med 5,4 sekunder.
SS8 – 16,79km
Den nykårede verdensmesteren, Sebastien Loeb, måtte bryte med ødelagt oljesump på vei til etappen. Dermed er mye av spenningen i rallyet borte siden også Duval forsvant etter fredagens siste etappe. Markko Märtin vant foran Carlos Sainz. Bak disse var det en ganske uvant liste med Skoda-fører Armin Schwarz, Mitsubishis Gianluigi Galli, privatfører Nicolas Vouilloz i Peugeot og Mitsubishis Daniel Sola. Først på 7. plass finner vi Petter Solberg.
SS9 – 9,93km
Den korte etappen ble vunnet av Marcus Grönholm foran Markko Märtin og Carlos Sainz. Stephane Sarrazin tok en flott fjerdeplass foran Mitsubishi-førerne Daniel Sola og Gianluigi Galli. Igjen ble Petter Solberg bare nummer 7.
SS10 – 32,90km
Dagens lengste etappe måtte kanselleres på grunn av for mange tilskuere langs traseen, et problem vi dessverre har opplevd ved mange anledninger i Spania.
Sammenlagt etter SS10
Med Duval og Loeb ute av rallyet, har Markko Märtin fått en stor luke i tet. Kampen om andreplassen er helt åpen mellom Marcus Grönholm (+ 42,3 sek.) og Carlos Sainz (+ 48,3). Petter Solberg (+ 1:42,1) har avansert til fjerdeplass, men marginen ned til Stephane Sarrazin (+ 1:59,5) har krympet til 17,4 sekunder.
Bak denne kvartetten følger Daniel Sola (+ 2:11,3) og Gianluigi Galli (+ 2:42,4). Mitsubishi er dermed nærmere teten enn de har vært på lenge, noe som må være en oppmuntring for teamet som har slitt mye i årets sesong. Petters teamkollega, Mikko Hirvonen (+ 2:44,6) ligger foreløpig på 8. plass.
”Det er ikke mye jeg kan si. Det er nok en vanskelig dag for oss,” sa Petter Solberg på service etter SS10. ”Etappene er fine og det er fortsatt moro å kjøre, men vi sliter tydeligvis med å holde tempoet til lederne. Vi skal gjøre vårt beste og eksperimentere med forskjellige oppsett i et forsøk på å bli raskere.”
SS11 – 21,79km
Petter ble nummer fem på etappen, og tapte ytterligere 7,2 sekunder til privatfører Sarrazin som nå bare er 10,2 sekunder bak nordmannen i sammendraget etter en imponerende fjerdeplass på denne etappen. Marcus Grönholm satte bestetid, 5,6 sekunder foran Carlos Sainz og Markko Märtin som delte andreplassen.
SS12 – 16,79km
Petter Solberg snurret på etappen og tapte nye 22,4 sekunder til teten. Dermed ble han passert av Stephane Sarrazin og sendt ned til 5. plass i sammendraget. En privatfører som virkelig imponerte på etappen var Nicolas Vouilloz i en Peugeot 206WRC. Han satte nest beste tid, bare 3 tideler bak etappevinner Markko Märtin. Marcus Grönholm ble nummer tre foran Carlos Sainz, Toni Gardemeister og Daniel Sola.
SS13 – 9,93km
Marcus Grönholm var raskest foran Markko Märtin og privatfører Stephane Sarrazin som fortsetter å imponere i sin fjorårs-Impreza. Carlos Sainz ble nummer fire foran Petter Solberg og Gianlugi Galli. Petter er nå 8 sekunder bak Sarrazin som holder 4. plassen.
SS14 – 32,90km
Carlos Sainz vant etappen med fire tidelers margin til Markko Märtin. Marcus Grönholm ble nummer tre foran privatfører Stephane Sarrazin og de to Mitsubishiene med Sola og Galli. Petter Solberg klarte bare 8. plass og ble dermed også slått av privatfører Vouilloz og Skoda-fører Schwarz.
Sammenlagt etter SS14
Markko Märtin holder teten med god margin til Marcus Grönholm som i sin tur har fått en liten luke til Carlos Sainz. Stephane Sarrazin holder en imponerende 4. plass mens Petter Solberg er nummer fem, like foran Mitsubishi-fører Daniel Sola. Subaru teamet bør finne på noe lurt dersom Petter skal få en 4. plass i rallyet, som for eksempel å bytte dekkmerke.
I Junior-VM klassen, Super 1600, ligger svenske Per Gunnar Andersson på en flott 2. plass i sin Suzuki Ignis. Holder han den plassen til mål, sikrer han seg tittelen som årets Junior verdensmester.
Det gjenstår 6 fartsetapper med en samlet lengde på 106 kilometer søndag. BilNorge holder deg oppdatert.
Resultat etter dag 2
- 1. Markko Märtin (EST) Ford: 2t 31m 31,6 sek.
- 2. Marcus Grönholm (FIN) Peugeot: + 39,7 sek.
- 3. Carlos Sainz (SPA) Citroën : + 51,1
- 4. Stephane Sarrazin (FRA) Subaru: + 2:10,9
- 5. Petter Solberg (NOR) Subaru: + 2:39,4
- 6. Daniel Sola (SPA) Mitsubishi: + 2:51,4
- 7. Gianluigi Galli (ITA) Mitsubishi: + 3:23,9
- 8. Nicolas Vouilloz (FRA) Peugeot: + 3:36,7
- 9. Mikko Hirvonen (FIN) Subaru: + 3:55,9
- 10. Toni Gardemeister (FIN) Skoda: + 4:07,1
Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|