[]
[] [firmabil.no] []

Michelin styrker førsteplassen


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det amerikanske bladet Tire Business holder opptelling hvert år, og gir oss verdens femti største dekkprodusenter. På topp troner igjen Michelin – enda toppere enn før, faktisk.

Spør du meg fortjener egentlig ikke Michelin å bli nevnt på noen førsteplass, her hjemme i hvert fall. For her har du en fransk dekkfabrikk, som ikke bare har tradisjoner og historie (for ikke å snakke om en testbane ved hovedfabrikken der jeg har satt de fleste av mine personlige hastighetsrekorder), men som også er vanvittig aktiv på en rekke andre områder enn bare å bygge de runde og svarte.

Men i dag er ikke Michelin stort annet enn en samling markedsføringsroboter her hjemme, med et hovedkontor et helt annet sted enn i nærheten. Som åpenbart gjør en glimrende jobb med å pushe dekk.

Men når Michelin sentralt bruker millioner på å bygge opp merkevaren sin ved hjelp av spennende ting som Challenge Bibendum (”Løp” for kjøretøy med alternative drivstoffer eller drivkilder), eller design-konkurranser med tilhørende store presentasjoner på forskjellige bilutstillinger, eller stadig nye grep på turistfronten, er det underlig at de glemmer å fortelle oss i Norden om det.

Selvfølgelig har jeg ikke noe imot å finne spennende stoff ved egen hjelp, og det gjør meg ingen ting at mine kolleger ikke får det samme stoffet servert ferdigtygget fra sentrale PR-kontorer, men det er underlig allikevel at noen markeder tar del i hele Michelin-bredden, mens andre må nøye seg med dekkene.

Men noe gjør de åpenbart riktig, for i 2003, forteller det amerikanske bladet, hadde Michelin en global markedsandel på 20,1 prosent. Et skikkelig hopp fra 2002, da var markedsandelen 19,2%. Dermed øker faktisk avstanden til de som kommer etter. Bridgestone lå på 18,4, Goodyear på 16,9 og så kom Continental på 7%.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: