[]
[] [firmabil.no] []

Mopedbil tilbake


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Franske Ligier var blant pionerene på det som litt urettferdig kalles mopedbiler her hjemme. Så fikk man kjørekortreglene midt i trynet, men i dag er merket tilbake her hjemme, med nye modeller.

I Paris dukket like unge Ligier opp med en rekke nye modeller og med fornyet innsats innen racing. Selv om pappa Guy nå er i 80-årene og formelt har overlatt alt til sønnen er det åpenbart at det tas hensyn til hans spretne ideer. For eksempel må det være den tidligere Formel 1-konstruktøren som står bak fornyet Ligier-satning innen en-seters klassene.

Sammen med en annen kjent racerbilbygger, Tico Martini, har de laget et nytt selskap som utelukkende skal utvikle og bygge racerbiler. Sjefen der er nyansatt, Rick Gorne, tidligere var han leder av velrennomerte Reynard.

2 biler bygges. Ligier Mk 84, som er en meget fleksibel konstruksjon der man kan bruke en rekke motorer, for eksempel hvis man ønsker å lage en en-merke lokal klasse. Bilen er også meget godt egnet for racingskoler, fordi den er solid, enkel, men med masse muligheter til å endre oppstellet.

Den andre bilen heter Ligier JS 47 og er en Formel 3 bil beregnet på neste års serie. Den skal ha en firesylindret motor og vil bruke en sekstrinns klikk-klakk gearkasse utviklet av Ligier. Men også når det gjelder firehjuls bruksbiler skjer det ting. I Paris hadde de oppdatert den ”nakne” Be Up som vi hadde det så morsomt med her hjemme. De hadde en rekke quadrisykler, eller ATV’er som vi kaller det, Be Pro og Be Four het de. Og dessuten kom det en ny serie bitte små lastebiler, fire hjul og ikke noe plass (utvendige mål 3 x 1,46 meter og et lasteplas på 2,34 kvadratmeter). En rekke kommunale oppgaver vil den kunne brukes til, så det er ikke uten grunn at den heter X-Pro (X i betydningen ekstra og ikke eks – går vi ut fra).

Men den store nyheten var egentlig X-Too som er den nye utgaven av personbilen. Bedre støydemping, bedre motorkonstruksjon, bedre finish og bedre utseende fester vi oss ved umiddelbart. Dessuten bygges den på en ny fabrikk der Ligier-gruppen har investert 10 millioner Euro og har fått opp en ganske automatisert produksjonsgang.

Her hjemme er det fremdeles Drammens-firmaet Ambra Norge som står for importen. Og Svein Rognerud, sjef for bedriften, forteller at nå begynner ting å bli avklart med hensyn til kjøreregler og motorstørrelser og en del av de tingene som myndighetene har rotet frem og tilbake med. Så selv om det fremdeles er en komplisert materie, satser han på at dette skal komme i gang igjen.


På Lillestrøm: Ambra Norge AS, Stand nr. B01-22

www.ambra.no
 • Ligier mopedbiler. Nyhet: Ligier X-too


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: