[]
[] [firmabil.no] []

BilNorges messeavis – lørdag





Strålende høstvær la ingen demper på besøkslysten fredag. 13.050 var mer enn vi forventet, og fortsatt gjenstår de to viktigste dagene.

Bil/BilNorge redaksjon: Jon Winding-Sørensen, Geir Andreas Wangsmo, Atle Falch Tuverud, Siri Faafeng.

 

Ansv. redaktør: Terje Ringen

 

Hvis du nå ikke merker at messa har vart i tre dager, har du ikke vært der nok. På vei hjem i går kveld var jeg nummeret fra å rapportere bilen min stjålet etter en halvtimes forgjeves leting (kan dere være så vennlig å merke feltene med skilt eller maling eller no sånt?). Da var det heldigvis en våken kollega som spurte om jeg var sikker på at jeg hadde parkert der jeg var sikker på at jeg hadde parkert. ”Det var ikke i går du sto der da?” Og da dukket den opp, som fugl Fønix. Selvsagt på samme sted hvor jeg hadde forlatt den kl 09:50. Lange dager, heter det. Så unnskyld oss hvis du finner en og annen skrivefeil her.

 

Høvdinger

 

I forgårs vandret det rundt en rekke herrer, litt over femti, som så ut som de følte seg hjemme. Det var Jan Møller, fremdeles et meget aktivt styremedlem i MøllerGruppen, som hadde invitert en rekke av sine også-avgåtte kolleger til middag i forbindelse med Gruppens årsmøte.

En som var merkbart fraværende for oss i hallene – men ikke for de som deltok på middagen, for han hadde talt inn en middaghilsen på video – var Tore Steen.  Man kan si mye om våre tidligere bilimportørledere, høvdinger var de, de fleste av dem. Men Jan Møller og Tore Steen var Høvdingenes Høvdinger.

Derfor hadde det kanskje blitt for meget om vi hadde møtte begge samme dag.  Men i går dukket også Tore Steen opp.  Han hadde vært på reise da middagen foregikk, men måtte selvfølgelig benytte gårsdagen til å studere messen.

 

Ikke bare hadde han spesiell interesse av den, han har også spesielle kunnskaper om bilutstillinger. Han har nemlig, blant meget annet, vært formann i Utstillingskomiteen for Bilutstillingen på Sjølyst i 1964 – for 40 år siden.

 

Den ble åpnet av Kronprins Olav, men det var Trygve Bratteli som var hovedpersonen og som holdt åpningstalen.  ”Etterpå tok jeg ham med på en to timers rundtur”, forteller Tore i dag, ”det var faktisk to av de mest interessante timene jeg har hatt.  Bratelli var meget kunnskapsrik, han sa ikke stort, men han var en glimrende lytter”, sier Steen som er en av dem som virkelig setter pris på gode lyttere. 

 

Fikk bransjen noe av myndighetene etter den utstillingen da? – spør denne nedskriveren.

 

”Ja visst, han hadde lovet oss at maksimalhastigheten skulle settes opp fra 60 til 70 km/t – og det skjedde faktisk like etter”.

 

Tenk om bransjen hadde fått et liknende skulderklapp etter en messe som dette. Kanskje komiteen skal ta en liten prat med Tore Steen om fornuftig lobbyvirksomhet foran neste utstilling. Jeg er for eksempel sikker på at han vil anbefale både en litt festlig åpning og en fornuftig pressekonferanse.

 

Tore Steen. Han sto i spissen for bilutstillingen i 1964 – den største noensinne.

 

Firmabil?

 

Det er klart at egentlig skal man ikke kaste med glasshus når man selv sitter midt inni for da kan man fort sage over den foten man sitter på, eller hvordan det er.  Poenget er at jeg ønsker ikke å hovere over skrive/trykkfeil men akkurat denne fortjener litt applaus.

For hva har ikke våre gode kolleger og utstillingsarrangører NRK Autofil funnet på?  Jo de har lansert den perfekte firmabilen for Samvirkerlagene rundt i landet, og i mange andre europeiske land.

 

Det kan da ikke være noen annen bilmodell som står samvirketanken nærmere enn denne: Daihatsu Coopen.

 

Samling for Subaru og MG Rover 

Subaru og MG Rover holder en samling for sine ettermarkedsfolk rundt om i landet under bilutstillingen. Hele 95 verksmestere og andre teknisk ansatte fra de to organisasjonene har teknisk konferanse på Hotell Arena fredag etter lunsj og lørdag før lunsj (høres tidlig ut!). På fredag kveld er det middag på samme hotell. Men på taket til standen til Subaru og MG Rover har de et eget område med både mat og drikke – for, som de sier ”det er ikke bra å spise på tom mage”.

 

Hele opplegget fikk et solid skudd for baugen for en ukes tid siden da de oppdaget at bookingen av 80 hotellrom var helt glemt, av hotellet. Konferansedelen var i boks, men det krevde litt smidighet å ordne rom til alle tilreisende. Det så ut til å være i boks da vi var på en kjapp visitt hos Nils Petter Gill, Kåre Foss & Co på stand C01-12. 

 

Subaru er fellesnevneren, og salget er bra. Men hvorfor er ikke Petter på skjermen?

 

Messens hit

 

Ved forrige bilmesse her opp var det vel Zoom-Zoom låten til Mazda som ble sittende i ryggraden til folk. 

Den var så enormt hypnotisk at det var umulig å få det ut av systemet.

 

Det er fabelaktig av Statens Vegvesen å hive seg på den bølgen, og forsøke å skape messens 2004 hit.  Morten Henriksen (musikk) og Vibeke Saugestad (tekst) har skrevet ”Våkne nå” som faktisk er en sang om at det er litt tryggere å være våken når man kjører.  Det er Sandra Lyng Haugen som synger og CD’en ligger der for avhenting av alle.  Og når du da spiller den av vil du oppdage at du har fått et bonusspor også: Ut på Tur, av Marianne Knutsen, lest av Jan Grønli.

 

Sidrompa statsinstitusjoner?  Det begynner å bli en del år siden.  Men om Våkne Nå blir noen storhit har jeg vel min tvil om.

 

Jeg har imidlertid en følelse av at dersom Mitsubishi hadde lagt over lydsporet fra Colt-reklamen på en CD hadde køene der vært enda lenger enn de nå er på grunn av de kulerunde vannflaskene.

 

Vegvesenet stiller med egen messe-musikk.

 

Trygg? Trafikk??? Ikke!

 

Det er selvfølgelig ikke ukjent for psykologer og adferdsforskere, men det er allikevel påfallende når vi opplever det.  Hvilke filmer og videoer tror du samler flest skuelystne?

Sleipe reklamefilmer? Levende Autofiltester? Pekefingerfilmer som forteller om hvor viktig det er med riktige dekk?

Nå har jeg ikke målt, men det virker som om der flest folk stopper opp og blir stående lengst er i en av de trange gangene i Hall B hvor de kjører ”Getaway Stockholm. Nyhet”. Motorsykkel i 180 nydelig filtrende gjennom ganske tett trafikk. Selvfølgelig frastøtende, avskyelig, ekkel, pervers, kriminell, - men allikevel så fascinerende.

 

Det må jo være noe i slikt materiale som kan brukes på en fornuftig måte også?

 

Getaway Stockholm: utrolig hvor moro det er med slike grisete ting.

 

I farta

 

Jørgen Slips har et stort hjerte for biler - og alt annet som har med hest(er) å gjøre. På messa har han mange jern i ilden. Hver annen time står han på Fords scene og skryter av nye Focus, selvsagt pent antrukket med kledelig Ford Slips. Mellom hvert skift på Ford-standen løper han bort til nabostanden hvor Henning Solberg utfordrer de som ønsker i rallyspill.

 

I dag kl 11:00 møtes finalistene i PlayStation-NM til dyst, konferansier er den allestedsnærværende Jørgen, og premiene er gromme – en Peugeot 206 til vinneren og flotte premier til de andre finalistene også. Men vi må dessverre skuffe deg, det er for sent å kvalifisere seg nå.

”Moro å ha noe å sysle med, men på søndag blir det virkelig travelt. Da skal jeg først gjøre en Ford-presentasjon her, så drar jeg til Ullevål og kjører en intro for cufinalen og deler ut en pris i pausen før jeg er tilbake på messa igjen. Jeg har bedt om å få låne en ekstra rask Mondeo for å kjøre mellom messe og fortballstadion, for teoretisk er det umulig å rekke,” sier den blide radioreporteren.

 

Gode kompiser, men Henning får ikke bli med i Jørgens radioprogram Slipstvang. På NM-finalen i PlayStation i dag kan du imidlertid treffe dem begge.

 

Alfa endelig med diesel

 

En annen Jørgen - med Bryhn til etternavn - forteller oss entusiastisk at han endelig skal få lov til å snakke pent om dieselmotorer, foreløpig ikke fra Fiat, som har en flott 1,3-liter Multi Jet som selges i bøtter og spann montert i Opel-biler, men som når den sitter i en Fiat plutselig ikke tåler nordisk klima - i følge de høye herrer i Torino. Men nå øyner Jørgen lys i tunnelen:

 

”Når Crosswagon kommer ved påsketider, blir det første norske Alfa med dieselmotor. Vi har fått klarsignal til å selge bilen, og den leveres jo kun med dieselmotor (ha-ha). Jeg håper det baner vei for mer diesel, for i andre land er det jo det som selger.”

 

Alfa GT vises første gang frem for et norsk publikum, og har i følge den samme Jørgen Bryhn fått en positiv mottakelse. Den første er allerede solgt.

 

Showtime

 

PlayStation NM-finalen starter kl 11:00 og varer helt frem til en verdig vinner er kåret. Men det skjer mer i løpet av ettermiddagen, og det må du gå til Møllers område kl 17:00 for å få med deg. Der møtes nemlig de 30 finalistene som har skreket ”Den er Min” hver gang de har funnet en bortgjemt Golf et eller annet sted i Norge den siste måneden, og på den måten kvalifisert seg i konkurransen som P4 arrangerer sammen med Volkswagen. (Vi lette for øvrig forgjeves etter info om konkurransen på P4 og VW's nettsider, kan noen fortelle oss hvor den ligger?)

 

Også var det BMW da, de kjørte sitt første Puma-show i går, men gir seg ikke med det. Da vi forsøkte å finne ut NÅR var svaret fra markedsdirektør Øystein Sponheim omtrent det samme som da jeg spurte fem år gamle Lina, som jeg og kona passet en kveld for mange år siden, om når hun pleide å legge seg: Fem-på-ti-på-to-på-tåll-på-taket, sa hun.

 

Men etter litt betenkningstid fant Øystein ut at lørdag er det show og dans 11:30 og 13:00 mens det samme gjentar seg kl 13:00 og 15:00 søndag. Vi er ikke helt overbevist, fredag skulle det starte kl 18:00, men da vi ankom 17:55 var det allerede godt i gang. Vår anbefaling er derfor: Vær tidlig ute! Er du FOR tidlig finner du sikkert et sportssete å sette deg ned i mens du venter. Hvis det da ikke allerede er opptatt av en potensiell kunde.

 

Puma-show hos BMW, og anledningen er at sportsmerket leverer klærne til BMW Williams F1 Team. Kolleksjonen finnes foreløpig ikke i Norge, men den skal komme, lover Sponheim.

 

Hall B har mest lyd

 

Vi i hall B har nok mest lyd på messa. Det er her utstillerne med de grommeste lydanleggene for bil holder til. Vi plukka med oss en lydmåler vi bruker til testing av kupéstøynivå, og målte litt her og der hos lydfolka.

 

Når de skrur opp til nivå 11 en gang i timen, kan det virke som om Dovregubben er i anmarsj, og da måler vi 70 decibel fra vår stand i hjørnet. Borte på lyd-i-bil området målte vi 85 decibel ved demobilene, og vel inne i kupeen kommer vi opp i 95-100 snittmåling, med noen høyere utslag.

 

Da begynner de ansvarlige å bli nervøse og drar oss ut før vi får varige men. De passer godt på at folk ikke blir sittende lenge om gangen i bilene. Kanskje ikke så rart?

 

Her er 80 null, og som du ser nærmer vi oss 20 over det. Rart at vi blir litt huggærne?

 

”Takk, bare bra”

 

Vi har tatt rundturen og forhørt oss med utstillere om hva de mener om messen. Alle er godt fornøyd. Følgende spørsmål ble stilt.

  

1. Hva synes du om årets bilmesse, og vil du nevne noe høydepunkt (foruten din egen stand)?

 

2. Hvordan kan neste messe bli bedre?

 

3. Hvordan er publikumsresponsen hos dere?

 

Gjermund Hjell

Kjedeleder AutoMester AS

 

1. Messen er veldig bra. Den har overgått all forventning, både når det gjelder respons og trafikk. Jeg har ikke fått anledning til å se så mye ennå, men Chrysler 300C er jo flott.

 

2. Savner mer tilleggsutstyr, større fokus på verksted og ettermarked.

 

3. Vi er veldig fornøyd med publikumsresponsen. Allerede etter dag 2 nådde vi ambisjoner og målsetninger.

 

Arne Aasland

Daglig leder, Norsk Bildelsenter AS

 

1. Messen er veldig bra, det er bra trøkk her. Av høydepunkter liker jeg Audi A8 veldig godt, selv om jeg ikke har hatt tid til å se så mye rundt.

 

2. Det er veldig hyggelig med mange nye biler, men det kunne vært flere firmaer med deler, utstyr og tilbehør.

 

3. Vi har et par jenter her som øker oppmerksomheten rundt standen, så responsen er bra, over all forventning.

 

Vidar Westrum

IT/dekselproduksjon, Imageware AS

 

1. Messa er veldig bra, jeg liker nybilhallen. Får ikke helt kick på lyd i bil. (Lyd er temmelig dominerende her i hall B, red. anm.)

 

2. Jeg har ikke noen formening om hvordan det kan gjøres bedre.

 

3. Responsen er veldig bra, fullt med folk hele tiden og alle tar en titt.

 

Pål Bryng

Innehaver, Earthquake

 

1. Messa er veldig ålreit, kjempebra. Jeg står alene her så jeg får ikke med meg så mye av de andre utstillerne. Men det er superbra service fra arrangørens side. Da jeg bestilte lamper, kom de på fem minutter, og jeg har fått mer enn nok strøm.

 

2. Noe som kunne blitt bedre for utstillerne er flere vakter til å åpne dører på morgenen, vi måtte gå halve bygget rundt med utstyret i morges. Åpningstiden for utstillerne kan også utvides, nå er det veldig liten tid til pakking og rydding.

 

3. Publikumsresponsen er veldig bra og bedre enn forventet. Omsetningen øker 100% for hver dag.

 

Sten Malnes

Selger, Holund Elektronikk

 

1. Foreløpig er messen veldig bra. I og med at jeg jobber, er det begrenset hva jeg får med meg av de andre utstillerne, men jeg har jo selvfølgelig fått med meg Koenigsegg.

 

2. Har ingen formening om hvordan messen kan gjøres bedre, men denne er i hvert fall bedre enn forrige.

 

3. Responsen er kjempebra. Det er folk her på standen hele tiden.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: