Ford bedrer Europa
Da GM presenterte sitt regnskap for tredje kvartal, ramla aksjene merkbart. Ford klarte imidlertid den prøven med glans. Litt urettferdig er selvfølgelig slike reaksjoner, for GMs resultat var slett ikke galt, men det var verre enn ventet. Fords resultat var heller ikke så bra, men det var omtrent som markedet hadde regnet med. Hovedinntrykket etter Fords tredje kvartal er at etter at selskapet en kort periode så ut som det hadde vendt tilbake til røttene, ser det mer og mer ut som et finansieringsselskap, a la GM, igjen. 609 millioner dollars tap på bilvirksomheten ble mer enn kompensert av 1,4 milliarder i pluss fra finansarmen. Nå er det vel tvilsomt om de nesten ideelle forholdene for finansieringsselskaper vil fortsette. Den lave renten har hjulpet til, både ved at lånesummene har økt (fra ca. 23.000 dollar pr bil for tre år siden, til over 26.000 i fjor), og ved at det blir stadig færre misligholdte lån. Men historien forteller at med økte renter, som det nå er visse utsikter for, vil lånestørrelsen minke og profittmarginen vil også synke. Så langt i år har Ford samlet inn 3,4 milliarder dollars på finansvirksomhet, og så mye kan de ikke klare å tape på bil. Men det vil nok snart være nødvendig å tjene atskillig mer på det de egentlig startet med: bilproduksjon. Og heldigvis viser utviklingen i Europa at de har peiling. I denne delen av verden, hvor Ford har tatt noen mektige grep, nøyde man seg med å tape 33 millioner dollar i tredje kvartal mot 400 millioner i samme periode i fjor. Selskapet forklarer dette med lavere kost og høyere omsetning. Den økte fra 4,6 milliarder i fjor til 5,9 milliarder i år. Et par nødvendige revisjoner i PAG-avdelingen er åpenbart også nødvendig. Luksusarmen, som inkluderer overskuddsVolvo, gikk 171 millioner dollar baklengs i Q3. Noen bremsesystemer er aktivert, stengningen av en antikk Jaguar-fabrikk og adjø til den latterlige Formel 1 satsingen til Jaguar som aldri skulle vært der i det hele tatt. (Da Jaguar-grunnleggeren William Lyons hørte hvor mye han måtte ut med for å bli med i Formel 1, sa han bare nei og ba gutta pakke sammen. Og det var i midten av 50-årene!) Men akkurat der må man nok til med enda større inngrep. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |