Gongong for siste runde
Bilmessa på Lillestrøm endte med rekordoppslutning. Bilåret 2004 ender, om ikke akkurat med rekord, så i hvert fall med det beste nybilsalget i stykk på denne siden av 2000-tallet. Og vi skal ikke se bort fra at det første vil generere det andre heller – det mangler ikke akkurat meldinger om “salg” fra utstillende bilforhandlere på messa. Så spørs det bare hvor mange av disse “salgene” som er bindende, hvor mange av dem som har hold i konkrete kontrakter, og hvor langt fram leveransene er beregnet å bli utført. Og hvor mange utstillere som har benyttet anledningen til å juge på seg litt ekstra. For det er nå engang slik at nybilsalget regnes fra det øyeblikket salgsobjektet blir plassert mellom to registreringsskilt, i hvert fall offisielt. Når dette er sagt, vil vi følge opp med å klappe. For både messa og nybilsalget. Og ved å heie videre på aktørene innen bilsalg i håp om å gjøre 2004 til et så minneverdig bil-år som mulig. Jo høyere sluttsum, jo bedre minner vil året innebære. Oktober viste 11% økning i nybilsalget sammenlignet med oktober i fjor, men det betyr ikke noe grunnlag for å høyne prognosen på 108.000 nye biler i år. Et ekstra interessant aspekt hvis prosentøkningen løfter seg enda mer fra medio november og ut året, er i hvilken grad messa vil bli tillagt noe av fortjenesten for en slik økning. Sikkert er at hele fjorårets nybilsalg ble slått allerede i september, og at enda flere av importørene nådde sine merke-mål i oktober. På personbilsiden gjelder det Volvo, Suzuki, Saab og BMW og når dette leses bør også Toyota, Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz og Mini ha begynt å overgå sine mål. På varebilsiden inntil 3,5 tonn fikk både Mercedes-Benz, Ford og Peugeot sine ambisjoner i boks i oktober. De fleste andre som opererer på dette området har nådd fram forlengst, og av de 5–6 merkene som gjenstår vil nok de fleste falle av årets vare-lass med unntak av Hyundai og Renault. På den tyngre sektor nådde Iveco i oktober sitt uttalte 2004-mål på buss, ingen av de andre tung-aktørene med unntak av Volvo nådde egne mål før månedsskiftet, men når dette leses kan Setra-importøren allerede ha dekning for sine ord på buss – og kanskje Iveco på last? I hvert fall kan vi fastslå at for de fleste som opererer under 3,5 tonn kom jula tidlig i år! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |