[]
[] [firmabil.no] []

VW kutter investeringer


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Som et ledd i de omfattende spareplanene vil VW nå også kutte investeringene i nye produkter med ca 6 prosent. Det betyr 700 millioner Euro mindre til nye modeller i 2005 og 2006.

Nå høres ikke dette veldig dramatisk ut kanskje, tilbake blir det igjen 11,8 milliarder og totalt skal gruppen investere 16,3 milliarder i disse to årene. Men så kommer i tillegg investeringene som gjøres sammen med partnerne i Kina. Der blir kuttene relativt større, men også mer begripelige. 22 prosent ned, til 2,1 milliarder er det snakk om der, men dette faller sammen med en viktig innsats for å unngå en problematisk overkapasitet.

Dette er andre år på rad at VW forteller at de skal kutte i R&D – forskning og utvikling, og det kommer etter det syvende kvartal på rad med synkende inntjening. Faktisk viste tall for tredje kvartal at det ble et negativt driftsresultat på bildivisjonen – og det er en dramatisk forverring, selv i forhold til ”elendig resultat”. Men på pluss-siden viste tredje kvartal at alle innsparingstiltakene begynner å vise noen resultater, bruken av kapital var igjen mindre enn kontantstrømmen fra bildivisjonen.

Men så er det selvfølgelig et spørsmål om hvor glupt det er å spare på produktutvikling. Alle fabrikkene som kan vise noen gode tall, relaterer det til nye produkter. Også i Europa begynner kundene å bli litt japanske i hodet, det skal være veldig nytt det de kjøper. Nytt og litt spennende.

VW er ikke akkurat kjent for det, noe utviklingssjef Wilfried Bockelmann vel antyder når han i et intervju noen dager før innsparingsbeskjeden kom, sier at ”vi trenger emosjonelle modeller”. I et intervju med Automobilwoche tvilte han sterkt på om Renault Logan-veien var aktuell for VW, han sa at noen bil under den brasilianske Fox (snart i Europa) ikke var aktuell. ”Fordi det ville gå ut over modeller som Touareg og Phaeton”!

”Viktig ville det derimot være å tilby modeller som var emosjonelt inspirerende” sa han. ”Den tiden da man kunne vise seg frem ved simpelthen å eie en bil, er for lengst forbi” var et av hans argumenter.

Bladet føyde for øvrig til at C1 – brobyggeren mellom Passat og Phaeton, og samtidig mellom Passat og Tuareg – var skjøvet frem til 2010 og at Microbus først skal på markedet i 2008.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: