[]
[] [firmabil.no] []

C4 med det lille ekstra


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



LANSERING: Franskmenn kan dette med det lille ekstra. Pikant, elegant eller praktisk. Og de viser det tydelig på Citroëns nye C4. For her er det mer enn parfymedispenser som gjør den annerledes.

Man merker det allerede når man setter seg inn og lukker døren. Det er et helt annet lydbilde enn man er vant til. Tungt og solid. Og det kommer ikke minst av at den er tung og solid. Langs sidene benytter nå Citroën samme type laminerte glass som i frontruta. Det gir en økt sikkerhet mot innbrudd, men av enda større interesse er det at det gjør vesentlige ting med lydbildet. Sammen med gummilister som virker mer omfattende enn de man vanligvis finner rundt åpninger har vi her en av de stillegåendeste bilene i klasen.

Særpreget Coupé
Deretter merker du det når du ser deg om. Et stort sentralt display midt oppe på dashbordet – bedre synlig i solskinn også enn de fleste andre, uansett bilens pris, koblet med en liten grafisk turteller og noen andre signalgivere rett frem, pluss et ganske stort display for entertainment-biten. Det hele kan virke litt slengt utover dashbordet, men etter en halv time er det akkurat slik det burde være. Det er lett å venne seg til hva som er hvor.

Femdørs -utgaven har ikke et utseende som kan karakteriseres som opsiktsvekkende. Sobert og greit, men ikke dramatisk på noen måte. Coupéen, derimot, er særpreget og de fleste synes særpreget er positivt. Det fortelles også at innvendig plass er identisk i de to utgavene, men coupéen virker utvilsomt meget mer kompakt. Optisk bedrag ute og går?

Presis styring
BilNorge har nå gjort sin andre kjøring med denne nye modellen som det vil komme snaue 200 av til Norge før jul. Den første skjedde på taket til PSAs nye designsenter klokka ti om kvelden, og ga ingen særlige resultater. Den siste var på veiene rundt Biarritz i Sørvestfrankrike og forteller blant annet om kjøreegenskaper i toppklasse, en komfort som ligger på et høyere plan enn i Peugeot 307 som er bygget på samme arkitektur. Men følelsen er at fjæringen er noe mykere enn på 307 mens dempingen er kalibrert bedre. Du får den mykheten du er vant til på franske biler, men uten at det svaier – slik man også kan være vant til.

Heldigvis har chassisingeniørene her gjort en ”Focus” på den måten at de sammen med den nye Forden vel har en av klassens mest presise styringer. Det når de ved å beholde det gode gamle hydrauliske systemet, men hjulpet av en elektrisk pumpe. Det er altså ikke snakk om noen svampete elektrisk styring her, men en glimrende elektrohydraulisk. Den første kjøreturen forteller forresten også at det vi kan kalle ”oppfattet kvalitet” er høy. Når du tar på overflater og drar i spaker, og dytter opp lokk får du en følelse som du mentalt overfører til en kvalitetsoppfatning. Hos den nye Citroën er de fleste av disse signalene positive.

Innebygd Wunderbaum
La det også være nevnt at Autolivs bidrag, rattet med det faste navet, ikke bare gjør det mulig å lage en førersete-airbag som gir bedre beskyttelse enn noen har gjort før, men sørger også for at navet kan deles inn i fire distinkte betjeningssoner – alle nås enkelt med fingertuppene. En av dem er for stereo-avdelingen som er en av de best utbygde, hva høyttalere angår, i denne klassen.

Og selvfølgelig kan vi ikke forlate bilen uten nok en gang å nevne lukt-dispenseren. Her har man bygget inn en automatisk Wunderbaum der en liten parfymeskvett blåses ut av ventilasjonssystemet nå og da. Heldigvis ikke så sterkt at vi hadde noe forklaringsproblem da vi kom hjem fra turen. Men allikevel er de ni tilgjengelige duftene et ganske begrenset utvalg. Hvor er de maskuline lukt-alternativene? Svidd gummi. Brent clutch med asbest-innhold? Castrol R eller andre vegetabilske oljer?

Interessant idé, men kanskje ikke – sa en av produktfolkene jeg snakket med.

Ernie
La det også være nevnt at rett i nærheten av Biarritz ligger Bayonne. Byen som Bayonne, nær New York er oppkalt etter. Det er der vi finner Piranhaklubben, med Sid og alle de vanvittige personene i tegneserien Ernie. I løpet av ett kvarter fant jeg fetteren til bruktbilselger Elvis, jeg fant kirken til bestefaren til fader Bob, jeg fant fiskebutikken der søsteren til Effie kjøper Akkar for å lage Akkarstuing til Sid, jeg fant til og med det lagerskuret der forløperen til Piranha-klubben hadde møtelokaler. Men jeg fant ingen som hadde en tilsvarende De Soto som Ernie har. Allikevel, en storartet opplevelse.

Mer om bilen kan du lese i Bil nr 1 - 2005, som allerede er hos abonnentene om 21 Dager!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: