Nå er Audi på sparer’n
Det er ikke overraskende at bedrifter ønsker å spare, men det undrer litt når overskriftene rundt Porsches spareplaner blir like store som når Opel har sine små dramaer. Og nå er det altså Audi som skal stramme virksomheten. Zukunft Audi, Audis fremtid, heter internprogrammet hos Audi som man jobber med å få på nett nå, og der formålet blant annet skal være å spare 20 millioner Euro årlig i produksjons-personalomkostninger. Blant virkemidlene er, ikke overraskende, elementer man fant i VW-ledelsens forhandlinger med fagforeningene i Wolfsburg. Hos Audi snakker man om å kutte ned på, eller avskaffe helt, overtidsbetaling og ekstra godtgjørelse for lørdagsarbeide. En skisse på arbeidstidskonto som arbeidsgiveren kan ta av eller fylle opp, mer fleksibel innsats heter det visst, ligger egentlig i bunnen på disse forslagene. For fagforeningene er akkurat nå en av de viktigste postene å sørge for at produksjonen holdes på plass hjemme, i Ingolstadt eller Neckarsulm. Lett blir det ikke, det er allerede klart at Q7 – den store SUV’en, skal bygges i Bratislava-fabrikken, der det i dag ruller ut Folkevogner. Også Q5 og A9 (sorry, den lille SUV’en og sportsbilen) skal bygges ved en VW-fabrikk et eller annet sted. Her er det snakk om både Portugal, Mexico eller Belgia. Men selvfølgelig går ikke en spareplan bare på produksjon. Den går også på antall ansatte. På 10 år har antall ansatte økt fra 30 til 50.000 medarbeidere. Ikke helt strukturert, virker det som, i følge personalsjef Horst Neumann betyr dette at enkelte avdelinger er stekt overbemannet, mens andre er underbemannet... Strukturer og systemer skal testes frem til 2006, og deretter kommer de store innhuggene åpenbart til å skje. Det antydes at det står om så mange som 19.000 arbeidsplasser. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |