[]
[] [firmabil.no] []

Nærmere en global standard?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge

Nå er den første sikkerhetsstandarden for biler under FN-mandat vedtatt. Betyr det enda flere regler, eller går det mot en global standard?

I tre år har man forhandlet før 20 land (som sammen representerer 90% av verdens bilproduksjon) ble enige om en teknisk standard som skal gjøre skyvedører i MPV’er sikrere.

Lang tid for en tilsynelatende fillesak, kanskje, men her ligger det mer under. Og når folk fra den amerikanske sammenslutningen av bilprodusenter og den europeiske foreningen som organiserer de samme her, alle går ut og applauderer avtalen, tyder mye på at her er det virkelig mer som ligger under.

I dag er det rundt 20 kollisjons-standarder i hele verden, og enda flere utslippsregler som industrien må forholde seg til.

Dersom det ble vedtatt ett enkelt globalt regelsett ville testingen og sertifiseringen bli vesentlig enklere – selv om takene som må tas blir enda tøffere. Og alle vil tjene på det. Både penger og tid.

Nå er dette FN-arbeidet, som sorterer under ECE, bare i startgropa, og dreier seg om forholdsvis enkle temaer. Hodestøtter, bremser og lys er på gang, men lenger frem ligger forholdsvis kompliserte temaer som for eksempel utslipp fra hydrogen-brennende biler.

Men ikke bare er vedtaket av disse regelsettene ganske low-key, det som skjer med dem etterpå er også forholdsvis uklart. Man venter åpenbart at de skal bli en del av FN-medlemmenes lovgivning, men foreløpig er det ikke satt opp verken en formell ramme for hvordan, eller gitt noen tidsfrister.

Men med bilfabrikkenes tilsynelatende entusiastiske medarbeiderskap, er det åpenbart at man på sikt håper at dette arbeidet skal overskygge, og med tiden fjerne, alle lokale konstruksjonsregler og standarder.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: