Smart offensiv
Etter at tallene fra tredje kvartal ble offentliggjort, var det stemmer som antydet at Daimlerchrysler var ganske klare til å sette Smart under spesialbehandling. Noen tolket det som en mulig nedleggelse. Første trinn er imidlertid snillere: nå skal småbilen selges av Mercedes-forhandlere. I Tyskland har Smart- og Mercedes-kjedene vært strengt atskilt. En av hovedideene bak Smart, var dedikerte forhandlere, der glass-søylen (bildet) med alle Smarter som fantes på laget skulle stå utstilt. Akkurat denne ideen er i ferd med å gå i oppløsning, også den hellige idé om at Mercedes og Smart skulle være langt unna hverandre på forhandlerplanet. I disse dager triller de første Smart inn på Mercedes-gulv. Rart det har tatt så lang tid, en av grunnene til Smarts lave salgstall må jo ha hatt sammenheng med lavt antall forhandlere. Over hele verden er det fremdeles færre enn 900 Smart-butikker, Tyskland, hjemmemarkedet, har snaue 120 av dem. Mercedes-forhandlere finnes det derimot 1000 stykker av bare i Tyskland, så det sier seg selv at dersom disse nå åpner dørene for den funky småbilen, vil salgspotensialet øke enormt uten at det har kostet noe særlig i investeringer. Det er helt nødvendig at noe skjer. Igjen har man måttet redusere salgsmålet, for i år er det sunket fra 180.000 til 160.000, og man er enige om at noen fortjeneste kan aksjonærene ikke lenger regne med før 2006. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |