[]
[] [firmabil.no] []

Brikkene snart på plass i WRC


Terje Ringen - BilNorge



Før helgen kunne vi melde at finske Toni Gardemeister skal kjøre for Fords VM-team i 2005. Nå spiller også Peugeot og Skoda ut sine kort.

Det har lenge vært en dårlig skjult hemmelighet at Markko Märtin flytter fra Ford til Peugeot hvor han skal kjøres sammen med den doble verdensmesteren Marcus Grönholm. Dette er i dag offisielt bekreftet samtidig som Peugeot gjentar at de bytter dekkleverandør fra Michelin til Pirelli.

Det italienske dekkmerket har hittil kun vært benyttet av Subaru, noe som har gitt Petter Solberg store vansker på asfalt men konkurransedyktige dekk på grus. Pirelli vil nå få økt press på seg for å prestere også på hardt underlag.

To finner til Skoda
Skoda har allerede bekreftet at de har en avtale med Armin Schwarz om å kjøre samtlige løp i 2005-sesongen samtidig som han jobber med å utvikle deres Fabia WRC. Skodas andre bil skal deles av tre unge talenter, finske Janne Tuohino og Jani Paasonen samt den franske asfaltspesialisten, Alex Bengue. De to finnene skal vekselvis kjøre grusløpene, men Skoda kan også i noen av rallyene sette inn en tredje bil.

Dermed har de franske teamene, Citroën og Peugeot, offentliggjort sine to lag for 2005. Hos Subaru er det fortsatt et ledig sete ved siden av Petter Solberg, det samme gjelder Ford som kun har offentliggjort Gardemeister og Mitsubishi som kun har gått ut med Gilles Panizzi.

Det betyr at det fortsatt er ledige fabrikkseter for Henning Solberg som ønsker å fortsette i sporten men som trolig må skrape sammen et solid budsjett for å få til det.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: