M-Klassen en gang til
Nå er vel ikke Mercedes’ amerikanske modell, M-klassen, den som preger den norske registreringsstatistikken mest, men det vil kanskje hjelpe nå som annen generasjon er på vei? Du har forresten sett denne på BilNorge for en uke siden allerede. Den nye modellen er 15 cm lenger og 7,1 cm bredere enn forgjengeren. Enda viktigere er det nok at akselavstanden har økt, med nesten 10 cm. Det eneste stedet man har fjernet noen millimeter er oppover, bilen er 1 cm lavere! Akkurat det er nok ikke grunnen til at den nye modellen har fått et litt mer sportslig utseende – det er det nok først og fremst designerne som står for. Masse konturer i de store flatene og forholdsvis stramme linjer med aksentuerte støtfangere er med på å prege det nye bildet. Teknisk er det skjedd masse. Drivsystemet er videreutviklet, syv trinns automat er standard, Pre-safe systemet er installert, full luftfjæring og nye motorer er noe av det vi finner på listen. Det er en ny V6 diesel med i utvalget: 320-motoren på 224 hester og 510 Nm, ellers er det en rekke seksere og åttere som kan leveres til denne modellserien. Det finnes selvfølgelig en rekke ekstra-utstyr-hjelpemidler, nedover-fjell assistent for eksempel, som selv overtar gass- og brems ved vanskelige nedoverbakker. Luftfjæringen kan løfte bilen slik at bakkeklaringen øker fra 110 til 300 med mer – og det betyr samtidig at du kan vade i 60 cm dypt vann. Interiørt er det selvfølgelig lagt stor vekt på både sikkerhet og komfort, og luksuspreget behøver du heller ikke lete lenge etter. Det er vel ikke tvil om at dette er den typisk overklasse off-roader. Det er heller ikke særlig tvil om at off-roader-delen av denne bilen er seriøs, og bilen er fjernet milevis fra show-off soft-roaderne. Siden M-Klasse kom på markedet i 1998, er den solgt i til sammen 1.299 eksemplarer her i landet – de fleste som varebil på grønne skilter. Den nye modellen er på plass til sommeren. Motorer
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |