[]
[] [firmabil.no] []

Proton øker på to hjul


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Malaysiske Proton, som fra før eier bl.a. Lotus, og som har et ambisiøst motorprogram i den raskeste mc-baneracingklassen, har nå også overtatt den italienske MV-Agusta gruppen.

Å følge med på italienske motorsykkelprodusenters vandring mellom forskjellige eiere, er mer komplisert enn å følge med på enkelsk bilindustri for 20 år siden.

Men de virkelig observante oppfattet at Proton, bilprodusent fra Malaysia, har besøkt Italia og kjøpt med seg MV-Agusta gruppen. I dag omfatter denne Cagiva, Husqvarna og MV Agusta og utgangspunktet er noe såpass fjernt som en sjøflyfabrikk ved en av Nord-Italias innsjøer.

Dit flyttet brødrene Castiglione som først og fremst lagde låser og beslag til dyre dokumentmapper, men som etterhånden utvidet og etter en stund slo seg på motorsykler av merket Cagiva. De kjøpte opp, blant annet svenske Husqvarna. Ducati var en periode under deres vinger og de var også meget entusiastiske deltakere med det stiligste teamet i motorsyklenes Formel 1. Men hva hjelper stilig når det ikke vinnes?

Etter at Proton har vært inne i bildet eies gruppen nå med 57,75 prosent av firmaet i Kuala Lumpur mens familien Castiglione beholder 37,25 prosent. Elektrolux eier 3 prosent og Massimo Tamburini, sjefsutvikleren med en fortid blant annet fra Bimota, har 2 prosent.

Det betyr vel sannsynligvis at han kommer til å fortsette der, sammen med en sjefdesigner som det er verd å huske navnet på: Miguel Galluzzi. Det var i den perioden Castiglione fremdeles eide Ducati at Galluzzi begynte å designe det som senere ble Monster. En av de mest betydelige design-retningene i motorsykkelens historie.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: