[]
[] [firmabil.no] []

J Mays til London


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Vi fortalte forleden om visse endringer i designstallen til Ford of Europe. Det er ingenting mot det som skjer nå. Automotive News forteller at nå flytter J Mays, Fords toppsjef på design, til London med en helt ny tittel.

J Mays har en enorm profil, og et ego som står til det, men det er vel å overdrive å si at han er en suksess av den typen man bare legger seg flat for. Han la ned, kontroversielt, Ghia i Torino, og solgte alle de gamle prototypene på auksjon – dermed fikk han alle sentimentalistene på ryggen. Så gjorde han rare grep med advanced design i Irvine, California, de fleste ble hevet ut derfra og sendt tilbake til Michigan for å tegne kjedelige Lincolner og Mercuryer – som han aldri har fått skikk på.

Han opprettet et pompøst designkontor i London – Ingeni het det – og måtte stenge det etter et års tid. Hans ganske høye-og-mørke designsjef for Lincoln, det var ikke måte på hva som skulle skje der, Gerry McGovern, måtte sendes tilbake til England der han nå jobber i Land Rover Studioet under veteranen Geoff Upex. Volvos designsjef, Peter Horbury måtte han mekke en ny jobb til for at han ikke skulle forsvinne til GM (sies det) og den nye designsjefen hos Volvo, Henrik Otto, forsvant etter et par måneder i jobben.

Og under alle disse tumultene klarte han både å skaffe seg en utstilling på museet på moderne kunst i L.A. Retrofuturismo var den utrolige tittelen på den manifestasjonen, og han fikk seg en ny visepresident-tittel. Men man kan vanskelig si at han skapte noen design-pæler i denne perioden. Europa-Ford er så gørrkjedelig at de måtte hente Martin Smith fra Opel for å rydde opp. Og Ford-USA spriker i alle retninger, med et visst håp om at Peter Horbury nå skal klare å få en retning på arbeidet der.

Og nå forteller altså Automotive News at J Mays kommer til å flytte til England med tittel av Chief Creative Officer (!!) og jobbe ut fra de gamle Ingeni-lokalene i Soho som de ikke har klart å leie ut, sammen med ”rundt fem strategiske tenkere”. Hva de skal tenke er ikke helt klart, og han forteller ikke hvem de er.

Han sier også at han vil holde tettere kontakt med Aston Martin, Jaguar, Land Rover og Volvo. Hos Volvo, sier han, har han funnet en ny designsjef, men han sier ikke hvem det er. Han sier derimot med ettertrykk at han ikke flytter til en jobb med lavere status eller innflytelse enn den han har hatt til nå. Han regner med å være et par år i London, byen som han kaller ”Ground Zero for media creativity”.

Mye kan skje på et par år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: