[]
[] [firmabil.no] []

BMW topper med M6


Terje Ringen - BilNorge



Det er ikke hver dag vi får møte en ny M-modell fra BMW, men i år koster de på seg to på rappen. Møt nye BMW M6.

Da vi kjørte 645Ci i fjor høst, var vi enige om at den burde komme i en M-utførelse. BMW har hørt våre bønner, og nå er M6 presentert bare noen måneder etter nye M5. La oss gå løs på ytelsene med det samme, aksen til 100 foretas på 4,6 sekunder og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. BMW røper at uten sperren er den god for 320 km/t, noe de har dokumentert gjennom utstrakt testing på Nordsløyfa.

M6 benytter den samme motoren som M5, en V10 på 4.999ccm god for 507 hester ved 7.750 omdreininger (rødmerket møter du ved 8.250 o/min.). Maks dreiemoment er 520 Newtonmeter ved 6.100 o/min, men du har 450Nm til disposisjon allerede ved 3.500 omdreininger. I motorkonstruksjonen er lette materialer benyttet i utstrakt grad, noe som resulterer i en totalvekt på beskjedne 240kg.

Oljetrykk og motorbrems
Chassiset på M6 er solid nok til å tåle en lateral akselerasjon på i overkant av 1G. For å fungere under slike forhold er V10 motoren utstyrt med to elektroniske oljepumper som ved over 0,6G pumper olje fra sylinderhodene tilbake til sumpen.

Som M5 er også M6 utstyrt med tredje generasjon 7-trinns SMG gearkasse med Drivelogic med hele 11 forskjellige programmer tilpasset forskjellig kjørestil. Den har også en egenskap som forhindrer at hjulene låses ved nedgearing på glatt underlag og Hill Detection som holder gearet opp bakker og velger et lavere gear ved bratte nedstigninger.

M6 er utstyrt med variabel, hastighetsfølsom diffbrems og elektroniske støtdempere er også standard. Disse kan innstilles for Comfort, Normal og Sport og endrer også egenskapene til Servotronic styringen.

Variable krefter
Bilen er som M5 utstyrt med en Power-knapp mellom setene. Normalt dempes motoren til 400hk, men når knappen aktiveres våkner ytterligere 107hester til liv. Bremsene står i stil til bilens egenskaper. Fra en hastighet på 100km/t bringer den deg til stillestående i løpet av 36 meter mens den fra 200 km/t trenger en bremselengde på 140 meter. Da utsettes du for G-krefter på 1,3G.

BMW M har utviklet nye spesialfelger, hver av dem 1,8kg lettere enn vanlige aluminiumsfelger. Forhjulene har dekk i dimensjon 255/40ZR19 mens bakhjulene er utstyrt med 285/35ZR19 dekk.

Plast karosseri
Som andre modeller i 6-serien er M6 utstyrt med et lettvekts karosseri sammensatt av aluminium, termoplast og SMC (Sheet moulding Compound). I tillegg har M6 fått en takkonstruksjon i karbonfiber lik den vi finner i M3 CSL, noe som reduserer vekten med 5kg og sørger for en totalvekt på 1.710kg.

Eksteriørt har M6 større luftinntak, sideskjørt og to doble eksosrør. Mellom eksosrørene har BMW utviklet en diffuser som sørger for maksimalt marktrykk ved høye hastigheter. M6 tilbys i tillegg til 6-serie palletten i fire eksklusive farger, Indianapolis rød, Sepang bronse, Interlagos blå og Silverstone sølv.

Interiøret har M sport seter ved justerbar bredde på ryggen samt head-up display som gir deg all viktig informasjon som turtall, hastighet og gear på frontruten. Bilen skal på markedet mot slutten av 2005, så prisen er foreløpig ukjent. Men den vil nok nærmere seg to millioner her på berget hvor en 645Ci koster 1,2 mill.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: