[]
[] [firmabil.no] []

Første glimt av ny Passat


Terje Ringen - BilNorge



Dette er den viktigste VW-nyheten på denne siden av Golf. Her er de første bildene av nye Passat som kommer til Norge i mars.

Mens dagens Golf er femte generasjon er nye Passat opus seks. Den er hittil solgt i over 13 millioner eksemplar og blir neppe mindre populær nå som den vokser i alle retninger og fremstår med lekre linjer og VW-familiens nye ansikt som vi tidligere har fått hint om gjennom Concept C og Concept R. Hekken preges av elegant utformede baklys med LED-teknikk og en diskret spoiler på bagasjelokket.

Nye Passat har vokst i alle retninger og måler nå 4,77m (+ 62mm) i lengden, 1,82m (+ 74mm) i bredden og 1,47m (+ 10mm) i høyden. Akselavstanden er strukket med beskjedne 6mm til 2,71 meter mens bagasjerommet har et volum på hele 565 liter, 90 liter mer enn forgjengeren.

Nye motorer
Under panseret er seks av syv motorer nye for Passat, men de fleste er ”gamle kjente” fra øvrige familiemedlemmer. Minste alternativ blir 1,6-literen på 102hk. I tillegg kan du velge mellom FSI bensinmotorer på 1,6/115hk og 2,0/150hk samt TFSI-motoren på 2,0/200hk. Toppmodellen blir en 3,2-liters V6 FSI god for 250hk, men denne er først klar utpå høsten 2005.

De fleste diesel-variantene er også velkjente og går fra 1,9/105hk og 2,0/140hk til den nye toppmodellen som yter 170hk. Dieselmotorene skal gradvis utstyres med partikkelfilter. Manuell gearkasse er standard, men de tre kraftigste bensinmotorene kan utstyres med en 6-trinns automatkasse mens de to kraftigste dieselbrennerne kan kombineres med den praktiske DSG-kassa. Passat 4Motion vil følge senere.

Smart interiør
Også innendørs er det meste nytt med instrumenter og innstillinger lett tilgjengelige fra førerplassen. Interiøret kan tilpasses individuelle ønsker gjennom fire utstyrsnivåer og fire forskjellige fargekombinasjoner frisket opp med dekor i aluminium eller treverk.

Som Audi A6 er nye Passat utstyrt med elektronisk parkeringsbrems som standard. Den aktiveres og deaktiveres via en trykknapp og åpner for en rekke nye fordeler som automatisk bakkestart og automatisk brems (uten å holde bremsepedalen) ved for eksempel rødt lys.

Passat er utstyrt med et nytt system for låsing og starting som gjør at du slipper den konvensjonelle tenningslåsen. I stedet plasseres nøkkelen i en holder til høyre for rattet mens føreren trykker på en knapp på nøkkelen for å starte bilen. Nye Passat kan også leveres med nøkkelfri adkomst.

Rikholdig utstyrsprogram
Volkswagen byr på et rikholdig program av ekstrautstyr, noe som innbefatter cruise control med automatisk avstandsholder, Bluetooth interface for mobiltelefoner, audioanlegg på opptil 600 Watt, trekkfritt 2-sone klimaanlegg, 220-vots uttak og Bi-xenon adaptive hovedlys. ESP blir standard, og modeller med hengerfeste får et program som også holder hengeren i balanse bak bilen.

Passat VI skal første gang vises offentlig i midten av januar og vil ha sin publikumsdebut på Geneve-utstillingen i begynnelsen av mars. Noen uker senere ruller de første Passater på norsk jord, men vil du ha den som stasjonsvogn må du vente til september.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: