[]
[] [firmabil.no] []

Mazdas vegg-til-vegg nyheter


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Først ble importørene vist fremtiden. Så ble journalistene vist litt av fremtiden. Mazda øker utviklingsbudsjettet med 30 prosent og skal ha 6 nye modeller på nett innen utgangen av 2006.

OPPDATERT MED NYE BILDER 11/1-2005

Allerede i dag får vi se en av dem. MX-Crossport er en dynamisk utseende høy SUV på Mazda3 basis som skal stå som konseptbil på Detroit-utstillingen. Men ikke mer konsept enn at denne firehjulsdriveren står i butikkene i Japan sommeren 2006. Til Europa vil den kunne komme, men ikke før i 2007 – når man har funnet passende dieselmotorer til den. Blant de passende skal visstnok være den V6 motoren på 2,7 liter som PSA og Ford har utviklet i samarbeide og som i dag finnes om bord i Jaguar.

Men dette er bare en i nyhetsstrømmen. I det programmet som nå er presentert finner man tre høy-tak modeller for Japan, tre crossover-modeller for store deler av verden, og en av de største nyhetene skal vi få møte allerede på Geneve-utstillingen - den nye MX-5. Dette blir tredje generasjon og likner mer på de tidligere MX-5 modellene enn den likner på de prototypene som har vært presentert den siste tiden. Vi får med andre ord en ekte Miata-avløser. Ikke noe særlig større, forfinet i alle dynamiske avdelinger, absolutt mer moderne men, best av alt, ikke særlig regulert i prisavdelingen.

Mazda Performance
Neste år får vi også den faceliftede Mazda6, med MPS-utgaven på topp (Mazda Performance Series) der firehjulsdrift og turbofremprovoserte 260 hestekrefter skal sørge for at vi begynner å ane en ny EVO. Mazda5 kommer til høsten, den har 80.000 av dere allerede møtt på Lillestrøm-utstillingen.

Det vil også komme flere MPS-utgaver i 2006. En firehjulsdrevet Mazda3 med mye dynamitt, og en RX-8 utgave der vi snakker om mer enn 300 hester fra rotasjonsmotoren. Og et eller annet sted langt bak står det også en RX-7-etterfølger og venter. Basert på MX-5, men med rotasjonsmotor og et åpenbart (eller heter det åpnebart?) ståltak av den typen noen av en eller annen grunn kaller for CC.

MX-Crossport
I denne floraen er det bare MX-Crosssport vi kjenner enkelte detaljer på. Mål for eksempel: 4,63 m lengde på en akselavstand på 2,80 m. Bredden er 1,93 m, og oppover rager den 1,63 m. Svære 20-tommers hjul og korte overheng i begge ender hjelper bilen til å gi et inntrykk av at her er det bare å komme seg unna.

Det er ikke sagt noe om mekanikken i forbindelse med denne forhåndspresentasjonen, men vi kan i hvert fall slå fast at designen er ikke ulik RX-8, med tydelige visuelle tyngdepunkt på bakre halvdel, over bakhjulene. Kraftige skuldre er også med på å fortelle hvem den er i slekt med. Innvendig, fortelles det, er det ren RX-8 utsikt, med tre runde klokker og tre markerte eiker på rattet.

De fire bøttesetene er verd å legge merke til, de er montert ”svevende” over gulvet – de er hver festet i et enkelt stolben som går ned i et låsbart spor i gulvet. Dette gir en ekstra følelse av luft – omtrent som når du har en av sofaene fra NorwaySays i heimen.

Masse glass i taket øker denne følelsen. Og dette er glass der gjennomsiktigheten kan reguleres fra helt klart til svært tett tåke.

Selv om det ikke er sagt et ord om at akkurat denne skal i produksjon, sier pressemeldingen at ”det er ingen offisiell bekreftelse på at MX-Crossport skal bygges, men Mazda har gjort det helt klart at de skal øke antall ny-generasjon zoom-zoom produkter for både det Nord Amerikanske og andre markeder. MX-Crossport er et viktig skritt i denne retning”.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: