Vi kjørte med Coulthard
Han må tilbake til aller første løp i 2003-sesongen for å finne sin forrige F1-seier. Selv om han ikke ligger søvnløs på grunn av manglende førsteplasser, er han sulten på mer gull. Denne uken, noen dager etter at David Coulthard testet meget positivt for Red Bull – men før han hadde fått tilbud om kontrakt – traff vi ham på Paul Ricard-banen i Frankrike. Han var fremdeles på jobb for McLaren Mercedes, i forbindelse med at samarbeidspartneren Exxon Mobil lanserte sin nye motorolje Mobil 1 ESP Formula 5W-30. Som eneste norske presseorgan fikk vi ikke bare et intervju med Coulthard, vi fikk også kjøre noen runder med ham på banen – selvfølgelig ikke i en Formel 1-bil, men i Mercedes SLR med 626 hester på stallen. Ingen dårlig erstatning, for ekvipasjen gjør 0-100 km/t unna på 3,8 sekunder og 0-200 på 10,6 sekunder. -- Er du klar, spør han, og jeg sjekker at sikkerhetsbeltet sitter som det skal, før han behandler gasspedalen relativt kontant. Jeg har i grunnen mer enn nok med å konsentrere meg om å sitte på, men Coulthard prater i vei. Etter hvert lærer jeg meg teknikken -- jeg slipper ut spørsmål sammen med luften i lungene når langsidene gir meg anledning til å puste igjen. -- Det er svært uvant for meg å kjøre SLR, unnskylder han seg etter at han med et begeistret WOW-WOOW ratter kontra og bilen danser krevende på vei ut av en sving. Hvor fort kjører du nå David, drister jeg meg til å spørre på slutten av langsiden samtidig som jeg gjør meg klar til å møte G-kreftene i høyresvingen som kommer i mot. Han beholder nemlig benet på gasspedalen lenge etter at jeg synes det ville vært høyst nødvendig å begynne å bremse. -- Jeg fulgte ikke med på måleren, men vi var kanskje oppe i 300 km/t, svarer han – og da er vi allerede halvveis i svingen.
Ti år i action -- Hvis det ikke går så bra, er det en miks av mange faktorer som ligger bak. Bilen, motoren, dekkene, team-strategi, alt dette har sin betydning for resultatet – men bilen går ingen steder uten en sjåfør. Jeg har ikke noen mentale problemer ved å akseptere å bli nummer to. Samtidig hadde det vært fantastisk å bli verdensmester, men har du konkurrert mot den som definitivt er den beste, er det lett å akseptere en andreplass. -- Kunne du tenkt deg å kjøre i en annen type motorsport? -- Rally virker utfordrende! Nei, det er F1 som er og blir min greie, og jeg er sulten på mer suksess, det er det som driver meg, og det er derfor jeg har jobbet med å skaffe meg ny kontrakt de seneste ukene. Generelt er det en opplevelse å få være med på F1-sirkuset hver eneste gang. Det er også en utfordring å få være med på utviklingen som skjer i dette gamet. Det er kort vei fra idé til utprøving, og som sjåfør er dette en givende erfaring. -- Driver du mye fysisk trening? -- De siste seks ukene har det dessverre blitt mer kontorarbeid enn trening, i perioder går mer av tiden med til business enn til fysisk trening. Alt i alt blir det gjerne fem-seks timer ulike aktiviteter i løpet av en dag – og da regner jeg ikke med disco-dansen om kvelden.... -- Hva synes du om at stadig nye arrangører kommer med i Formel 1? -- Vi ser at nye steder som Shanghai, som første gang var arrangør i år, og Tyrkia som kommer neste sesong, takler både de økonomiske og tekniske krav som stilles som Formel 1-arrangør. Det er positivt for publikumsinteressen å få en bredere dekning, både lokalt og internasjonalt. Neste sesong blir det jo hele 19 løp. Men egentlig betyr det ikke mye for meg hvor i verden jeg konkurrerer. Nå ser altså den meget sympatiske David Coulthard frem til å kle på seg andre farger enn McLaren Mercedes’ sølvgrå. Trolig er hans Red Bull kontrakt bare dager unna for sjefen der, Dietrich Mateschitz uttalte nylig: --Couthard er rask. Når noen har vunnet 13 GP-løp og i tillegg har en fin personlighet er det vel ikke så mye mer å diskutere? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |