[]
[] [firmabil.no] []

Modus til Norge i april


Knut Moberg - BilNorge



NETTKJØRT: Renault har bestemt seg. Modus skal lanseres i Norge, og i april er de første bilene i landet. Prisene vil starte på 180.000 kroner. En annerledes bil med høy sittestilling og verdens minste MPV.

Skal – skal ikke – har vært situasjonen for Renaults nye minibil Modus. En kompakt mini-MPV med utradisjonelle former. En forminsket Renault Scenic der man særlig oppdager en helt annerledes bakluke. Den er rett som på en stasjonsvogn – men praktisk blir en slik bil for flerbruk i ordets rette forstand. Om en bil har fordel å ha form som en MPV – så er det småbilene.

Det er i 2006 Renault lanserer den nye Clio. Det blir en ordinær småbil – og ikke på langt nær så annerledes som Modus. En av de virkelig fine og ikke minst praktiske detaljene i Modus, er at baksetet lett kan flyttes fram og tilbake. Må baksetet brukes, blir bagasjeplassen minimal – men skal bilen brukes som toseter, er det meget stort bagasjerom. Det er mulig å fjerne baksetet og bakseteryggen er delt og kan lett klappes ned. I baksetet er det innredning for barn og bilen har standard feste for Isofix barnesete.

Høy sittestilling
Mange liker å sette seg rett INN i bilen – ikke NED i setene. Modus har høy sittestilling og man kommer meget lett inn og ut av setene. Det er høy sittestilling som i en MPV – og det setter mange med dårlig rygg stor pris på. Det er god plass mellom rattet og beina og de midtstilte instrumentene er lette å lese. Bilen er spartansk utstyrt – men den kan bl.a. leveres med store soltak.

Det er fire store sidedører og det setter de mange som må feste barn i barnesetene meget stor pris på. Det er litt av et mas å få barna inn og ut av baksetet – festet forsvarlig i barnesetet og derfor er det viktig med god plass og stor takhøyde, ikke minst bak. Det har Modus og må sammen med Toyota Yaris være best i klassen.

Modus leveres med tre alternative bensinmotorer med 16-ventilers teknikk på 1,2/75hk, 1,4/98hk og 1,6/113hk samt dieselalternativer på 1,5/65hk og 1,5/80hk. Nye dieselmotorer vil bli presentert i nær fremtid. 5-trinns manuell gearkasse blir standard, og 1,6-liters utgaven kan leveres med automatkasse.

Modus er første Renault bygget på Renault-Nissan-alliansens nye B-plattform, og er utstyrt med et veldimensjonert ABS-EBD bremsesystem fra Bosch, neste generasjon EPS med anti-understyring og dekktrykk monitor. Den kan også skryte av et rikholdig utvalg ekstrautstyr på sikkerhetsfronten med se-rundt-svingen-lys, doble xenon-lys og automatisk avstandsholder.

Modus blir produsert ved Renaults fabrikk i Valladolid i Spania. Modus er blitt en meget stor suksess i Europa. Den er kort og stutt – med mye plass – lettkjørt og med høy sittestilling.

Renault Modus Authentique 1.2 16v 5 dører

  • Pris: ca kr 180.000,- (introduseres i Norge i april)
  • Motor: 4-sylindret rekkemotor.
    1149 ccm.
    55 kW (75 hk) v/5500 o/min.
    105 Nm v/4250 o/min.
  • Mål og vekt: LxBxH: 379 x 171 x 158 cm.
    Akselavstand: 248,2 cm.
    Egenvekt m/fører: 1120 kg..
  • Dekk:155R 65 15
  • Bagasjerom: opp til 621 liter (VDA).
  • Tankvolum: 49 liter.
    5 stjerner EuroNCAP.
  • Aks. 0 - 100 km/t: 13,5 sek.
  • Toppfart: 163 km/t.
  • Forbruk blandet kjøring: ca 0,50 l/mil.
  • CO2-utslipp: 145 g/km.
Konkurrenter: Toyota Yaris, Nissan Micra, VW Polo, Opel Corsa, Renault Clio, Honda Jazz og Ford Fiesta.
Artikkel fra www.firmabil.no
URL: