Amerikanske biler fortsatt dollarglis
Dollarglisene er fortsatt amerikanske. De store og tunge bilene med stort bensinforbruk er fortsatt bilene amerikanerne elsker. Aldri før har amerikanske bilkjøpere valgt importbiler oftere enn i fjor, men det hjelper ikke. Når amerikansk bilindustri viser siste mote i Detroit, handler det mest om muskelbiler. Og det er fortsatt mulig i et land med bensinpriser på rundt 4 kroner literen. Men amerikanske produsenter føler presset. Japanske Toyota er i ferd med å bli verdens nest største bilprodusent etter GM. De puster Ford i nakken og har sagt at innen noen år skal de ha 15 prosent av verdens bilsalg. Og da er de størst. Men ledelsen i General Motors nekter plent å bli slått av et japansk bilkonsern. GM har vært størst i 75 år og sier de skal være det også i de neste 75. Nå kommer miljøbilene Alle satser tungt på brenselceller og hybridbiler. Salget er ikke stort i dag, men det er ventet å øke kraftig de neste fem årene. Lite interessant for Norge Men Kia sliter med en kollisjonstest det amerikanske forsikringsinstituttet har utført og der Kia Cerato kommer meget dårlig ut. Bilen får omtalen ”poor”. Det misliker Kia kraftig og har nå satt seg ned sammen med amerikanske myndigheter for å finne ut hva de skal gjøre for å bedre sikkerheten på Cerato. Kia garanterer at nye Rio har høyere sikkerhetsnivå og vil få gode karakterer når bilen testes av EuroNCAP. Satser tungt på pickups Eller hva sier du om prototypen av en helt ny Jeep Gladiator med en motor foran og en bak, der bilen svinger på både for- og bakhjulene? Eller en tøff Ragster-variant av nye VW Beetle som trolig kommer i produksjon i Mexico? BMW viser for første gang nye 5-serien med firehjulstrekk, og Mercedes sin nye M-klasse som vi allerede har sett bilder av i norsk natur. LINK TIL SAMLEARTIKKEL FRA DETROIT Artikkel fra www.firmabil.no URL: |