[]
[] [firmabil.no] []

Japansk USA-innspurt


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Desember-innspurten i amerikansk bilsalg, der flere av japanerne gjorde to-sifrede markedsandeler, dyttet totalresultatet opp på 16,9 millioner. Høyeste på tre år.

Selv om året endte godt for bransjen, måtte de amerikanske fabrikkene slikke et og annet sår. Den samlede markedsandelen for de ”amerikanske”, Chrysler, Ford og GM, sank til et nytt lavmål på 58,7 prosent. Produsenter fra Asia tegnet seg for 31 prosent i hele fjor. Ny rekord det også.

Selv om de amerikanske økte medgiften for femte år på rad, listepris begynner å få et latterlig preg, måtte GM avslutte med 1 prosent nedgang for hele året, 3 prosent for desember isolert. Ford fikset en flat desember, men hele året endte 5 prosent under. Chrysler har derimot truffet riktig, 9 prosent pluss i desember og 4 prosent opp for hele året.

Toyota derimot økte med ti prosent og kom over 2 millioners merket for første gang. Nissan økte med 24 prosent for hele året og også Subaru, Honda og Hyundai satte nye rekorder. Så grundig, faktisk, at hvis man bare går ut fra desembertallet, tilsvarer det et årssalg på heftige 18,4 millioner biler.

Nå er det ingen som regner med at 2005 skal bli så solid, men at det kommer i nærheten av fjorårets tall er det mange som tror. Men sannsynligvis vil det koste enda mer å selge biler i år, i fjor var snitt-rabatten på bilene i USA nesten 4.000 dollars, og her er det de Tre Store som går i front. 

Nå har for eksempel GM gått inn i det nye året med et lager på 1,24 millioner usolgte biler, det tilsvarer 75 dagers salg, der man synes at et 60 dagers lager er i høyeste laget, så rabatter og andre push-midler blir det nok ikke slutt på.

Positiv er det at Chevrolet hadde sitt beste år siden 1988, Cadillac har ikke hatt det bedre siden 1990. Men toppselgeren er fremdeles Ford F-Serien. Den solgte nesten 940.000 i fjor - en økning på 11 prosent - og den vil garantert blir verdens mest solgte modell i år også. 

Samtidig var det lovende at det segmentet som sank mest i USA i fjor, var de store personbilene, mens store- og luksus-SUV’er også viste tilbakegang. Små SUV’er økte mest fulgt av crossovere og STORE pickuper. Med 2,4 millioner, er dette det nest største segmentet etter de mellomstore sedanene som målte 3,5 millioner.

Slik ser den amerikanske 20-topp modell-listen ut:

 

Modell

2004-volum

Endring

1

Ford F-Serie

939.511

11,0%

2

Chevrolet Silverado

680.768

-0,5%

3

Toyota Camry

426.990

3,3%

4

Dodge Ram

426.289

-5,0%

5

Honda Accord

386.770

-2,8%

6

Ford Explorer

339.333

-9,1%

7

Toyota Corolla/Matrix

333.161

2,4%

8

Honda Civic

309.169

3,2%

9

Chevrolet Impala

290.259

8,4%

10

Chevrolet TrialBlazer

283.484

8,5%

11

Ford Taurus

248.148

-17,4%

12

Dodge Caravan

242.307

3,8%

13

Nissan Altima

235.889

17,2%

14

GMC Sierra

213.756

8,7%

15

Ford Focus

208.339

-9,2%

16

Chevrolet Cavalier

195.275

-24,0%

17

Chevrolet Tahoe

186.161

-6,5%

18

Ford Escape/Hybrid

183.430

9,4%

19

Jeep Grand Cherokee

182.313

-12,0%

20

Jeep Liberty

167.376

2,7%


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: