Hittil råeste Corvette
Det var ikke uten grunn at Dodge lanserte sin nye Viper SRT10 i Detroit. Chevrolet har benyttet ekspertise opparbeidet på racingarenaer de siste årene til å lage et råskinn. Corvette C5-R har hatt stor suksess, i fjor vant den alle løp hvor den stilte til start, i løpet av sin fem år lange karriere kan den se tilbake på 35 seire i 55 løp, fire titler i den amerikanske Le Mans-serien og tre dobbeltseire i 24-timersløpet på Le Mans. Det er mye av erfaringen fra den løpsriggende C5-R som ligger til grunn for nye Z06 som lanseres i Detroit, den kraftigste bil Chevrolet noensinne har tilbudt for gatebruk. Mange av bilens spesialegenskaper ligger skjult, men den har også fått et utseende som er en muskelbil verdig. Med en 500-hesters motor i en 1420-kilos bil oppnås 0 til 100 på under fire sekunder, og den potensielle toppfarten bikker 300. Kreftene hentes fra en spesialutviklet LS7 7-liters Gen IV V8 motor med et maks dreiemoment på 657Newtonmeter. Linken mellom gatebilen og løpsbilen er både direkte og indirekte siden Z06 ble utviklet parallelt med den kommende racingutgaven samtidig som den bygger på erfaring fra tusenvis av runder på verdens mest avanserte racerbaner med hensyn til hjulopphengsgeometri, bremser og aerodynamikk. Da de var ferdige sto ingenriørene igjen med en helt ny bil med egen motor, karosseri og chassis sammenlignet med øvrige Corvette modeller. Her er noen av spesialitetene som skiller Z06 fra en vanlig Corvette: · 7,0-liters V8, 500hk ved 6.200 o/min · Maks dreiemoment: 657Nm ved 4.800 o/min · Håndbygget motor fra GM Performance Build Center · Aluminium chassis · Fast tak som bedrer struktur og aerodynamikk · Karbonfiber støtfanger og hjulhus foran · Unik front med større grill, luftinntak og splitter · Bredere bakskjermer og unik spoiler · 355mm perforerte skivebremser med 6-pots kalipere foran · 340mm perforerte skivebremser med 4-pots kalipere bak · 18x9,5-tommers felger med 275/35ZR18 dekk foran · 19x12-tommers felger med 325/30ZR19 dekk bak · 3-tommers eksosrør i rustfritt stål · Motor-, transmisjon- og differensial oljekjøler. Kjøler for styring. · Hekkmontert batteri for å bedre vektfordeling · Unikt interiør med speial-instrumenter og lette tofargede seter · Tilleggsbredde sammenlignet med Corvette: 76,2mm Artikkel fra www.firmabil.no URL: |