[]
[] [firmabil.no] []

Choppa Beetle kalt Ragster


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Det er vel et spørsmål om ikke Hot Rod folket er bedre på å rodde enn fast ansatte storkonsern-designere. Uansett hvor hippe de måtte ønske å fremstå. På Rodeo Drive ser du i hvert fall mange Custom-Beetle atskillig bedre gjort enn Ragster, som VW presenterer i Detroit.

Dersom du lurte: Ragster betyr noe midt mellom Ragtop og Speedster. Bilen er en ganske utvilsom Beetle, men med blokka skjermer og 19-tommers hjul og en A-stolpe som er 10 cm lavere og en takbue som er utpreget konkav når du ser den forfra.

Ragtop refererer seg selvfølgelig til at det er stofftak – det får plass helt under bakre deksel, og også bakruten kan fjernes. Når da også sidevinduene kan sveives helt ned har du Speedster-preget – men James Dean er fremdeles like langt unna.

Interiøret er også oppgradert, men stort sett ved hjelp av tricks som er bøffet rett fra gata og en separat, meget dominerende startknapp begynner vel egentlig å bli ganske banal? Det er ingen som tror at dette er grunnlaget for noe som helst produksjonsaktig, men noen av linjene som gir bilen et litt mer aggressivt uttrykk vil nok kunne gjenkjennes når Beetle får en liten facelift til høsten.

Phaeton-tabbe
Men selv om VW hadde lite å vise i Detroit, hadde de mye å fortelle. For eksempel blir VW-sjefen, Bernd Pischetsrieder sitert på at ”Phaeton var, for å si det mildt, en feil avgjørelse”. Men bilen vil fortsette i produksjon tre-fire år til, og deretter kan vi vente en etterfølger. ”Men ikke regn med nok en sedan” sa han, uten å antyde hva vi skulle regne med. ”Navnet kommer vi imidlertid kanskje til å beholde. På den tiden burde i hvert fall folk kunne stave det”.

Han sa også at man fremdeles regner med å bygge en ny fabrikk i USA, men at det fremdeles er en stund til. Overkapasiteten er merkbar mange andre steder i verden.

Den amerikanske VW-sjefen, Len Hunt, som må se på 15 prosent nedgang i volumet i fjor, og som også regner med å tape store penger i år, var nesten like frittalende. Han fortalte blant annet om de ni nye modellene som skal ut til amerikanske kunder i løpet av de neste 18 månedene, men han sa at det man virkelig trengte var en mindre SUV, litt under Touareg. Og at det jobbes med en slik, men at den ikke vil dukke opp før i 2007.

Sportsbil på gang
Han sa også at det jobbes aktivt med en ren sportsbil, selv om han også sa at programmet har ennå ikke fått det grønne lyset det trenger. Men Pischetsrieder antydet i Los Angeles at denne bilen vil kunne komme på markedet i løpet av to-tre år.  Det vi snakker om er en modell basert på Concept R (Frankfurt 2003) med sentralt plassert V6 motor og bakhjulsdrift. (Hvor lenge skal vi kalles Volkswagen?)

Og når det gjelder det etterlengtede Rugbrødet, Microbus som den het som konsept, ble det også litt oppklaring. Microbus-planene er døde, men det kommer en Rugbrød-gjenfødelse i løpet av to til tre år (her også). Den blir i meget stor grad basert på dagens Transporterbasis, T5, men kommer til å få designelementer som vi så dem på Microbus.  Endringene skyldes blant annet at Microbus til de grader var USA-orientert. Men med den inntjeningen man i dag har mot dollar, trenger man en bil med appell på flere markeder.

Volkswagen-standen var med andre ord spennende, bare ikke for fotoapparatene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: