[]
[] [firmabil.no] []

VW ned, GM opp i Kina


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no

VW er fremdeles markedsleder i Kina, men andelen synker, nå til ca 25% og i fjor solgte de et lavere volum i et marked som fremdeles økte. GM har derimot satt nye salgsrekorder der.

VW var tidlig inne i Kina og har vært vant til at salget har økt i takt med markedet. Hvilket vil si voldsomt.  Men i fjor buttet det. På et marked som riktignok ikke økte så meget som man hadde regnet med (kredittrestriksjoner midt på året gjorde sitt) – men 15% opp er allikevel noe å ta med seg - solgte VW 655.000 fra sine to Kinesiske fabrikker. I 2003 var volumet rett oppunder 700.000.

Det var særlig bilene som kom fra den virksomheten de driver sammen med Shanghai som led. Derfra kommer Polo, Santana og Passat, og derfra sank volumet fra 396.000 til ca 350.000 biler. Mens biler fra fabrikken de driver sammen med FAW solgte marginalt over 2003-volumet. Derfra kommer først og fremst Audi A6, men også Bora, Golf og Jetta.

Analytikere sier at VW har vært for trege med å tilpasse seg privatkundenes smak og behov, og at de har hvilt for lenge på sine laurbær – som etterhånden er i ferd med å visne.

GM, på sin side, hviler ikke i det hele tatt. De avsluttet 2004 med et rekordår i Kina. Nå er de rett under en halv million biler, og økte 2004 med 27% i forhold til året før. 

Også GM kjører et joint venture med Shanghai Automotive Industry Corp, og derfra økte salget med 26% til nesten 254.000 biler. I motsetning til VW stormet GM på med nye modeller herfra, Buick Excelle HRV og Royaume for eksempel.

Fra GMs samarbeid med Wuling Automotive kommer småbiler, Chevy Spark og Sunshine – en minivan, og de ble også tatt godt i mot. 235.000 enheter er 31 prosent over 2003.

I løpet av fjoråret har GM også lansert Saab og Cadillac i Kina, og regner åpenbart med fortsatt fremgang.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: