Cadillac CTS på slektstreff
PRØVEKJØRT: Cadillac CTS er ikke som “Caddier” flest. Her snakker vi om V6’er, sportslige kjøregenskaper og beskjedne ytre mål. Men vekker oppsikt gjør den, både hos menigmann og amcar-entusiaster. Først publisert i BIL 7 - 2003. Si Cadillac til en amcar-entusiast og han ser for seg store, luksuriøse dollarglis med halefinner som får et jagerfly til å føle seg beklemt. Og nettopp halefinnedesignet til Cadillac er hentet fra et jagerfly. Under krigen hadde Cadillacdesignerne Bill Mitchell, Harley Earl, Frank Hershey og Art Ross jobbet med idéer om en etterkrigsbil med designelementer fra jagerflyet P-38 Lockheed Lightning,og 1948- modellene hadde klare trekk fra dette flyet, blant annet halefinner.Mot slutten av femtitallet vokste halefinnene til voldsomme dimensjoner. Cadillac har vært tidlig ute med mange tekniske løsninger. Allerede i 1912 innførte de selvstarter og Delco tenningssystem; i 1915 lanserte de verdens første serieproduserte V8-motor; i 1929 fikk alle bilene synkroniserte gearkasser; og i 1954 hadde alle Cadillac’er servostyring og automatgear (firetrinns automat ble faktisk lansert allerede i 1941) som standardutstyr. Spenstige linjer Designen er særpreget – det er ikke mulig å ta feil av denne bilen. De skarpe linjene og vinklene, toppet med en macho front, gjør at man glaner to ganger på den. Man kan like det eller la være, men særpreget er det. Hovedlysene, med fri form-design, finner vi igjen på andre Cadillac-modeller som sportsbilen Cadillac XLR. De skarpe vinklene preger også interiøret, det vil si ikke når det gjelder dashbordet. Det ser derimot ut som bakparten av en eldre “Caddie”, komplett med koffertluke, støtfanger og baklys. Men vinklene er klart til stede i dørtrekkene. Blandet finish Dashbordets myke kurver blir brutt av en kraftig midtre del som med litt fantasi minner om en jukeboks (men uten krom og flærr). Den inneholder et heftig stereoanlegg med CD-veksler, dobbelt automatisk klimaanlegg og fargeskjerm for DVD, kjørecomputer, navigasjon og en rekke annet. Når det gjelder listen over utstyr er den, som seg hør og bør i en luksusbil, omfattende, blant annet 8-veis elektriske forseter med minneprogram. 50 års aldersforskjell Mikael Nilsson fra Degernes er en stor Cadillac-entusiast og har i sin samling en av de mer spesielle femtitallerne i landet, en 1953 Cadillac Eldorado convertible. I 1953 var dette en uoppnåelig bil for de aller fleste lønnsmottakere. Det føles litt spesielt å ha to “Caddier” ved siden av hverandre der det skiller nøyaktig 50 år. Dessuten er det spesielt at modellnavnet Eldorado fra og med 2003- modellene har gått over i historien. Mikaels Eldorado var for øvrig den laveste USA-produserte bilen i 1953, vanskelig å tro når man sammenligner den med dagens biler. Vi likte oss godt bak rattet i den nye Cadillac CTS, men skal vi være ærlige ville vi heller lagt pengene i et knippe gamle Caddier. De som derimot absolutt vil ha en ny bil som skaper oppmerksomhet kan jo titte nærmere på CTS, men like sjelden som en 1953 Eldorado blir den neppe. Dette mener entusiastene: Mikael Nilsson, Cadillac-eier, Degernes: Thomas Johansen, Cadillac-eier, Sarpsborg:
DETTE ER CADILLAC CTS:
Lengde: 482,8 cm. Bredde: 179,5 cm. Høyde: 144,1 cm. Akselavstand: 288 cm. Sporvidde f/b: 152,4/152,4. Bagasjerom: 420 liter. Tankvolum: 68,1 liter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |