Citroën Pluriel: Swiss Army Knife på hjul
PRØVEKJØRT: Jon Winding-Sørensen har vært i Spania og kjørt Pluriel. Det ga ham plutselig lyst til å bli motorjournalist. Først publisert i BIL 7 - 2003. Når jeg blir stor vil jeg bli motorjournalist. Da kan jeg for eksempel skrive “Cayenne ødelegger Porsches sjel”. (Hørte jeg noe om at Cayenne redder overskuddet og sørger for å vedlikeholde USA-markedet? Glem det – Cayenne har ikke Porsche-sjel!) Eller jeg kan skjelle ut Renault Kangoo fordi den har lakka paneler innvendig og simpel innredning. (Var det noen som spurte om det ikke er nettopp det som er meningen? Hold munn, dette er det jeg som vet!) Eller jeg kan gå grav alvorlig rundt en Pluriel og raskt slå fast at her finnes det ikke bakseteplass. At det er ordentlig teit at dersom man velger full speedster bør det ikke begynne å regne før man er hjemme igjen. Og at det derre med pickup bare er bløff. Du store verden så morsomt det måtte være å kunne fortelle konstruktørene at de ikke har forstått noe som helst, at de ikke aner en ting om nisjebiler eller om målgrupper. Og hvis noen peker på interiøret og sier funky, ville jeg ikke behøve å ane hva de snakket om eller hva ordet betyr, for jeg synes jo det er alt for lite tysk, svart plast der. Unik oppskrift Den kan brukes til mange forskjellige ting, men størrelsen og fleksibiliteten er slik at egentlig kan man ikke ta den helt på alvor. Heldigvis. Barnehage- og unga-på-weekend året rundt er kanskje ikke helt tingen. Den har en ganske lav representasjonstroverdighet, og motorstyrken er ikke akkurat av transkontinental klasse. Dette er jo en C3 med høyere vekt og mindre plass, men med en smil & latter-faktor som setter nye rekorder. Med denne er det ikke vanskelig å møte nye venner. Glem det med baksetet. Det er klart at folk som bestemmer seg for en slik bil for lengst har oppdaget begrenset plass bak, og har tatt hensyn til det. Glem det med at når speedster-modus er inne, er alt håp om klimatiske beskyttelser ute (når du har demontert railene langs sidene må du la dem ligge igjen hjemme). Fra MB 230 SLs tid ble det anerkjent blant overklassen at man kunne sette igjen hard top’en hjemme, men til gjengjeld risikere å bli våt. Her er det spor av pioner-ånd og T-Ford tid. Ikke klarer jeg pompøst å påstå at her er vi utsatt for overdoser av scuttle shake heller (noe motorjournalisten i meg leste om i det ene engelske bladet jeg leste i fjor, der det ble påstått at dette var en sykdom som herjet MG i femti-årene). Gir godt humør Denne bilen skal importeres i 50 + 50 eksemplarer til Norge i år. Det er mulig de fleste av de potensielle kundene trenger motorjournalistenes gravalvorlige innvendinger mot visse løsninger. Jeg har imidlertid tro på at Citroën kommer til å bruke bilene til å skape trafikk hos forhandlerne, og at kundene vet akkurat hva de har kjøpt, og kommer til å glede seg til hver eneste dag de kan gå ut, skru på bryterne for å få det firelags stofftaket ned, mens de ser opp på himmelen for å avgjøre hvilket modus de skal benytte i dag. Pickup du liksom DETTE ER CITROËN Pluriel:
Lengde: 393,4 cm. Bredde: 170,0 cm. Høyde: 155,9 cm. Akselavstand: 246,0 cm. Sporvidde f/b: 143,5/143,1 cm. Bagasjeromvolum: 266 liter. (VDA). Tankvolum: 47 liter. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |